سخنگوی طالبان از «حل و فصل» موضوع اعتراضات در بدخشان خبر داد

با گذشت پنج روز از شروع اعتراضات در ولسوالی‌های ارگو و درایم بدخشان، ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان از حل و فصل «مشکل بر سر مبارزه با کشت کوکنار» در این ولایت توسط هیأتی به رهبری رییس ستاد ارتش این گروه خبر می‌دهد. همزمان برخی منابع می‌گویند طالبان به زور چند نماینده معترضان را به مرکز بدخشان برده‌اند تا با فصیح‌الدین فطرت گفتگو کنند.

آقای مجاهد امروز سه‌شنبه، 18 ثور در توییترش نوشته است که هیأت گماشته شده برای حل و فصل موضوع اعتراضات مردم در بدخشان در شهر فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان با «متنفذین، علما» نشست برگزار کردند و در آن «نمایندگان ولسوالی‌های درایم و ارگو» نیز حضور داشتند.

او افزوده که اشتراک کنندگان این نشست و نمایندگان دو ولسوالی مذکور، از روند محو خشخاش «حمایت» کرده‌اند و تعهد کرده‌اند که هیچ نوع مزاحمتی در این پروسه نخواهند کرد.

سخنگوی طالبان نوشته‌است: «همچنان کسانی که در اعتراض های چند روز قبل متضرر شده بودند به مشکلات آن‌ها رسیدگی خواهد شد و پس از این هیچ نوع نزاع در این مورد رخ نخواهد داد».

این در حالی است که برخی منابع می‌گویند که فصیح‌الدین فطرت؛ رییس ستاد ارتش طالبان که به بدخشان فرستاده شده از دیروز در شهر فیض آباد حضور دارد و طالبان بیش از 30 تن از نمایندگان معترضان را با استفاده از زور و خشونت نزد او برده‌اند.

به گفته این منابع، مردم و معترضان از خواست‌های شان از طالبان نگذشته‌اند که این خواست‌ها شامل اخراج طالبان غیر بومی از منطقه و سپردن عاملان قتل غیر نظامیان به مردم یا قصاص آن‌ها در دادگاه‌ها «شرعی» می‌باشد.

پیشتر سخنگوی وزارت داخله طالبان گفته بود که آنان خواست‌های معترضان را پذیرفته‌اند و بر بنیاد آن نیر‌وهای اعزامی طالبان برای تخریب مزارع کوکنار تغییر می‌کنند و آن‌ نیروهای طالبان که به‌سوی مردم تیراندازی کرده‌اند، به دادگاه معرفی خواهند شد.

با گسترش اعتراض‌ها در روزهای جمعه و شنبه گذشته، یک‌ مرد به‌نام نظام‌الدین در ولسوالی درایم و یک تازه داماد به‌نام عبدالباسط در ولسوالی ارگو به‌دنبال شلیک نیروهای طالبان، کشته شدند. منابع هم‌چنان زخمی شدن ۱۵ تن را در این اعتراض‌ها تایید کرده‌اند.

معترضان پیش‌تر در قطع‌نامه از طالبان خواسته بودند، تا «قاتلان» این دو تن را به مردم بسپارند. و در قطع‌نامه آمده بود، «آن‌شمار طالبان که با زبان مردم محل آشنایی یا بلدیت ندارند» باید از بدخشان اخراج شوند.

گفته می‌شود که اکنون اعتراض‌های خیابانی در این دو ولسوالی متوقف شده‌است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *