اعتراض افغانستان به عملیات نظامی پاکستان در امتداد خط دیورند

مقامات وزارت دفاع افغانستان در واکنش به عملیات نظامیان پاکستانی در منطقه قبایلی خیبر، گفته اند که این عملیات خودسرانه بی ثمر خواهد بود.

blank

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع گفته است که نظامیان پاکستانی به صورت خودسرانه عملیاتی را در امتداد خط دیورند راه اندازی کرده و افغانستان از این مسئله نگران است.

به گفته او، بر اساس توافق شفاهی میان افغانستان و پاکستان، اهداف تروریستان باید در خاک پاکستان هدف قرار می گرفتند، اما اکنون نظامیان این کشور در خط دیورند عملیات به راه انداخته که مرکزهای تروریستان در آنجا وجود ندارد.

وزیری افزوده، نظامیان پاکستان مناطقی را هدف قرار نمی‎دهد که بین وزارت های خارجه دو کشور روی آن توافق شده است.

اما دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع پاکستان گفته است، در مورد این عملیات به مقامات افغانستان به صورت شفاهی و کتبی معلومات داده است.

مقامات نظامی پاکستان گفته اند، اتهام بستن ثبات و امنیت منطقه را بر هم می‎زند و آن برای از بین بردن دشمن مشترک مفید نخواهد بود، بنابراین از چنین اظهارات باید خودداری شود.

این درحالی است که ارتش پاکستان چند روز قبل، از آغاز عملیات «خیبر چهار» علیه داعش در مناطق قبایلی این کشور در نزدیکی مرزی افغانستان خبر دادند.

جنرال آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان گفته بود که ارتش این کشور عملیات زمینی را برای مبارزه با داعش و کنترل مناطق مرزی افغانستان آغاز کرده اند.

وی همچنان آغاز این عملیات را همزمان با افزایش افراد وابسته به داعش در افغانستان خوانده و افزوده، این عملیات برای حفظ امنیت مناطق مرزی پاکستان با افغانستان آغاز شده است.

با این حال، وزارت دفاع افغانستان تأکید کرده که تاکنون سه رهبر داعش در این کشور کشته شده و به هیچ صورت اجازه نمی دهیم داعش در افغانستان مراکز داشته باشند.

مقامات حکومتی افغانستان بارها گفته اند، اکثر افراد گروه های تروریستی به شمول داعش از خاک پاکستان به هدف ناامنی وارد این کشور می شوند، اما اسلام‌آباد آن را رد می‌کند.

مطالب مرتبط