وزارت صحت: ۴۰ هزار نفر در کشور به بیماری‌های سرطانی مبتلا هستند

وزیر صحت عامه کشور می‌گوید که ۴۰ هزار نفر در افغانستان به انواع مختلف بیماری‌های سرطانی مبتلا هستند.

blank

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان امروز یک‌شنبه در نشست تجلیل از روز جهانی سرطان در کابل گفت که افزایش بیماری سرطان به ویژه سرطان ثدیه نزد زنان در این کشور نگران‌کننده‌ است.
آقای فیروز گفت: «نه تنها در افغانستان بلکه در جهان در ده سال آینده واقعات سرطان بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. نیاز است تا ما با خبر باشیم و راه‌های وقائیه را به پیش گیریم. سال گذشته در افغانستان در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار افغان به امراض سرطان مبتلا شدند. متأسفانه در حدود ۱۵ هزار افغان از این بابت جان‌شان را از دست دادند، واقعات سرطان در افغانستان رو به افزایش است».
او اضافه کرد: «در سال گذشته میلادی حدود ۱۸ میلیون انسان در سراسر جهان به سرطان مبتلا شده‌اند که از این شمار ۱۰ میلیون انسان بر اثر این بیماری جان‌های‌شان را از دست داده‌اند».
وزیر صحت عامه اظهار داشت که بیش‌ترین نوع بیماری سرطان در افغانستان سرطان‌های سینه، معده، ریه و جوف دهن است.
آقای فیروز با بیان این‌که ۸۰۰ فکتور باعث به وجود آوردن بیماری سرطان در انسان می‌شود گفت: «تنها تنباکو عامل ۷۰ نوع سرطان در بدن انسان است».
آقای فیروز بیان داشت: «یگانه راه مبارزه علیه مرض سرطان تشخص به موقع است که می‌تواند از پیشرفت سرطان جلوگیری کرده و تداوی شود».
بر اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، در حال حاضر دو مرکز تشخیص و تداوی امراض سرطان در شفاخانه‌های جمهوریت و استقلال در کابل فعالیت دارند و در نظر است تا در دانشگاه طبی کابل نیز یک مرکز در این زمینه ساخته شود

مطالب مرتبط