تیفا: کمیشنران جدید از مقتلبین حمایت می‌کنند

تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید افرادی که در انتخابات پارلمانی دست به تقلب زدند و کمیسیون را با چالش مواجه ساختند هنوز هم با حمایت رهبری جدید کمیسیون انتخابات در کمیسیون کار می‌کنند.blank

نعیم ایوب زاده، رییس اجرایی تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان امروز در یک نشست خبری گفت تا زمانی که این افراد از سمت‌های شان برکنار نشوند، تغییر کمیشنران شفافیت و عدالت انتخاباتی را تضمین نمی‌کند.

آقای ایوب زاده افزود: «کمیشنران قبلی غفلت وظیفوی کردند که این کار زمینه تقلب و تخلف گسترده را فراهم کرد. اما خراب ترین و بدترین کار را کسانی کردند که در بخش تخنیکی کمیسیون انتخابات کار می‌کردند.»

لوی سارنوالی هفته گذشته احمدشاه زمان‌زی، رییس پیشین دبیرخانه، اول‌الرحمان رودوال، معاون امور عملیاتی، سیدابراهیم سادات، رییس تکنالوژی معلوماتی و زمری قلم‌یار، رییس عملیات ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات را به دلیل سوءاستفاده از صلاحیت های وظیفوی ممنوع‌الخروج کرد.

اما تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید پس از این حکم لوی سارنوالی، رهبری جدید کمیسیون انتخابات پیش رییس جمهور واسطه شده که این افراد در وظیفه شان باقی بماند.

آقای ایوب زاده در بخش دیگر سخنانش گفت یافته‌های نظارتی این نهاد ناظر انتخاباتی نشان می‌دهد که کمیشنران جدید هیچ میکانیزم و راهکاری جدید را برای تفکیک آرای سیاه از آرای سفید روی دست ندارند و تنها برنامه‌های کمیشنران سابق را تایید می‌کنند.

وی از مداخله حکومت و احزاب سیاسی در کار کمیسیون انتخابات نگرانی کرد. او بیان داشت، این مداخلات به رضایت برخی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد که بزرگترین چالش در برابر شفافیت انتخابات ریاست جمهوری است.

او از کمیشنران جدید کمیسیون خواست به حیث یک مامور، بی‎طرفانه و صادقانه در کمیسیون کار کنند و به هیچ سیاست مدار، رهبران حکومت و نامزدان انتخاباتی اجازه ندهند که در کار کمیسیون مداخله کنند.

رییس اجرایی تیفا بیان داشت از ۲۲ هزار دستگاه بایومتریک که در انتخابات پارلمانی از سوی حکومت خریداری شده بود، حدود ۵ هزار این دستگاه‌ها و نصف پاور بانک‌های آن از کمیسیون ناپدید شده اند.

آقای ایوب زاده افزود هرچه زودتر باید سرنوشت دستگاه‌های بایومتریک و پاوربانک‌های ناپدید شده روشن شود.

به باور مسوولان تیفا با توجه به مشکلات و چالش‌های که در کمیسیون انتخابات وجود دارد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی، شورای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی غزنی مبهم است.

مطالب مرتبط