افزایش ۱۹ درصدی تلفات غیرنظامیان در سال گذشته؛ بیش از ۱۱ هزار نفر کشته و زخمی شده‌اند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در جریان منازعات مسلحانه در سال ۱۳۹۷ خورشیدی در کشور، ۱۱ هزار و ۱۱۲ تن از غیرنظامیان کشته و زخمی شده‌اند که این آمار، نشان‌دهنده افزایش ۱۹ درصدی کشتار غیرنظامیان نسبت به سال‌ قبل از آن است.blank

سیما سمر؛ رییس این کمیسیون که امروز (سه‌شنبه، ۳ ثور) گزارش تلفات ملکی در سال ۱۳۹۷ را ارایه می‌کرد، گفت که از میان ۱۱۲۱۲ قربانی ملکی در سال گذشته، ۳۰۳۲ تن کشته و ۱۰۸۰ نفر زخمی شده‌اند.

خانم سمر افزود که این رقم افزایش ۱۹ درصدی تلفات ملکی نسبت به سال ۱۳۹۶ را نشان می‌دهد.

افق را در تلگرام بخوانید

به‌گفته‌ او هرچند که شمار کشته شده‌ها ۶ درصد نسبت به ۱۳۹۶ کاهش یافته؛ اما تعداد زخمیان غیرنظامی ۳۵٫۵ درصد نسبت به این سال افزایش یافته‌است.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت که تعداد ۷۷۰۹ مرد، ۹۳۳ زن و ۲۴۵۲ از جمله کسانی اند که در منازعات افغانستان در سال گذشته، کشته و زخمی شده‌اند و همچنین ۱۱۸ کشته‌شده‌ دیگر، سن و جنس‌شان مشخص نشده‌است. او گفت که تلفات زنان در این سال ۱۶ درصد نسبت به سال قبل آن افزایش یافته‌است.

به‌گفته‌ خانم سمر، عامل ۵۳ درصد این تلفات گروه طالبان بوده‌اند که مستقیماً مسؤولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند، ۱۱٫۵ فیصد تلفات ملکی از سوی گروه داعش، ۱۱٫۳ درصد از سوی نیروهای دولتی و نیروهای خارجی صورت گرفته و عامل ۲۲ درصد تلفات ملکی معلوم نیست و کسی مسؤولیت آن را قبول نکرده‌است.blank

سیما سمر گفت که بیشترین تلفات ملکی ناشی از حملات انتحاری بوده که حدود ۳۷ درصد را تشکیل می‌دهد و پس از آن حملات مسلحانه، حملات راکتی،‌ ماین‌های کنار جاده، حملات هوایی، ترورها و عملیات شبانه به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارد.

او همچنین گفت که در سال گذشته ۲۴ خبرنگار کشته، ۲۰ تن مجروح و ۱۸ خبرنگار دیگر مورد لت‌وکوب و توهین و تحقیر قرار گرفته‌اند.

رییس کمیسیون حقوق بشر از افزایش میزان تلفات ملکی ابراز نگرانی کرد و از طر‌ف‌های درگیر جنگ، خواهان توقف درگیری و برقراری آتش‌بس شد.

او افزود که برای نیروهای امنیتی باید قوانین و معیارهای جهانی حقوق بشردوستانه تدریس شود تا از ارتکاب تلفات ملکی از سوی آن‌ها جلوگیری گردد.

وی همچنین خواهان پاسخگویی دولت نسبت به حملات به افراد ملکی شد و افزود که عاملان این رویدادها باید پاسخگو باشند و به محکمه کشانده شوند.

قربانی‌شدن غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه افغانستان همواره مورد نگرانی نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های جهانی بوده‌است. گزارش سال گذشته میلادی سازمان ملل متحد نیز از افزایش این تلفات حکایت داشت.

این تلفات در حالی افزایش یافته که تلاش‌ها برای برقراری صلح در کشور نیز از سال گذشته آغاز شده؛ اما این تلاش‌ها کاهشی در میزان تلفات غیرنظامیان به‌وجود نیاورده‌است.

مطالب مرتبط