ارتقای رتبه غیرقانونی‌ در وزارت دفاع؛ جگرن پیاده، دگروال شد + سند

خبرگزاری افق به سندی دست‌یافته که نشان می‌دهد ارتقای رتبه‌های نظامی برخی مقام‌ها در دانشگاه نظامی مارشال فهیم غیرقانونی و بدون طی سلسله‌مراتب اداری نظامی صورت گرفته‌است.blank

بربنیاد سندی که در اختیار خبرگزاری افق قرار گرفته، در فرمانی که به تاریخ ۱۸ حمل سال جاری از سوی اسدالله خالد؛ وزیر دفاع صادر شده، یک افسر پیاده با رتبه «جگرن» به‌نام دین‌محمد فرزند گل‌محمد از آمریت پلان و راجستر تدریسات معاونیت تعلیم و تربیه دانشگاه نظامی مارشال فهیم، به آمریت دیپارتمنت تکتیکی لوای محصلان این دانشگاه تبدیل شده‌است.

در این فرمان آمده‌است که آقای دین‌محمد در بخش ۱۳، ردیف ۱ به ‌کادر «دگروال» عوض کمبود تعیین شود؛ در حالی که در سلسله‌مراتب نظامی افغانستان پس از رتبه «جگرن» رتبه «دگرمن» و به‌دنبال آن رتبه «دگروال» آمده‌است و ارتقای رتبه از جگرن به دگروال، برخلاف قاعده است.

افق را در تلگرام دنبال کنید

نظر به ماده ۳۷ قانون امور ذاتی افسران، یک افسر جگرن بعد از چهار سال خدمت در همان رتبه و با در نظرداشت شرایط دیگر این ماده می‌تواند فقط یک رتبه یعنی به رتبه «دگرمن» و با چهار سال خدمت در آن و عین شرایط به رتبه بعدی «دگروال» ترفیع کند. در این قانون همچنین آمده‌است که تنها افسرانی که وظایف مضر صحت، عمله‌ پرواز، انجنیر هوایی، کشف و تطهیر اراضی از ماین، مواد منفجره، صحی یا تعلیم و تدریس در مؤسسات تعلیمی و تحصیلی نظامی دارند می‌توانند بدون در نظرداشت بست، الی رتبه‌ «دگروالی» ترفیع کنند که هیچیک از موارد ذکرشده درباره فرد مورد نظر، صادق نیست.

در همین حال، وزارت دفاع ملی می‌گوید که اگر چنین کاری صورت گرفته‌باشد غیر‌قانونی است.

قیس منگل؛ سخنگوی وزارت دفاع ملی به خبرگزاری افق گفت که فقط در صورتی می‌شود که یک استاد نظر به تشکیل آنان جذب شود. او افزود: «اگر یک جگرن در بست دگروالی رفته حتماً به حساب مسلکی‌بودن در آن بخش رفته؛ اما امتیازاتش مانند یک افسر «جگرن» خواهد بود.»

او تایید می‌کند که تقرری یک افسر دو بست بالاتر از رتبه‌اش خلاف پالیسی وزارت دفاع است و در مورد آن تحقیق خواهد شد.

لازم به ذکر است که در سندی که افق به آن دست‌ یافته، امضای وزیر دفاع دیده نمی‌شود؛ اما بربنیاد اطلاعات موجود، فرد مورد نظر، طبق آنچه در این فرمان، پیشنهاد شده، ارتقای رتبه پیدا کرده‌است.
blank

در یک خبرنامه‌ آکادمی ملی نظامی افغانستان که به‌تاریخ ۲۸ حمل منتشر شده نیز آمده‌است: «دین‌محمد اطرافی که به‌حیث آمر تکتیکی لوای محصلین تقرر حاصل نموده، امروز چهارشنبه مورخ ۲۸ حمل سال جاری، نخست توسط پوهیالی بریدجنرال احمدالله داور؛ قوماندان آکادمی ملی نظامی برای منسوبین این قوماندانی معرفی و سپس توسط دگروال عبدالصبور ندیم برای پرسونل آمریت تکتیکی لوای محصلین در دفتر کارش معرفی گردید.

مطالب مرتبط