روزهای خونین نیروهای امنیتی در غرب افغانستان؛ بیش از ۱۰۰ کشته و زخمی در ۱۵ روز

طالبان طی ۱۵ روز گذشته با افزایش حملات‌شان در ولایت‌های غربی افغانستان تلفات سنگینی بر نیروهای افغان وارد کرده‌اند. بررسی‌ رویدادهای امنیتی در ولایت‌های هرات، فراه، غور و بادغیس نشان می‌دهد که در این مدت ۷۵ نیروی دولتی کشته و ۳۹ تن دیگر زخمی شده‌اند.

blank

این آمار را مقام‌های محلی، امنیتی و نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان و شورای ولایتی در اختیار خبرگزاری افق قرار داده‌اند؛ اما منابع مستقل مدعی‌اند که مطمئناً آمار واقعی بیش از این است.

در مدت ۱۵ روز گذشته، نیروهای دولتی به ترتیب در ولایت‌های غور، فراه، بادغیس و هرات متقبل تلفات شده‌اند.

مروری بر رویدادهای امنیتی:
یک‌شنبه، ۵ جوزا:
• در روستای «قطس» ولایت غور دو نیروی خیزش مردمی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.
• انفجار ماین در ولسوالی بالابلوک فراه، ۱۰ سرباز ارتش را کشت.

دوشنبه، ۶ جوزا:
• دوست‌محمد عزیزیار؛ از فرماندهان خیزش مردمی با سه تن از افرادش در منطقه «دره لامان» بادغیس کشته شدند.

سه شنبه، ۷ جوزا:
• در روستای «شب‌شدگی» ولایت غور ۷ نیروی خیزش مردمی و ۳ سرباز قطعه خاص کشته و ۱۳ نیروی خیزش مردمی با ۵ سرباز قطعه خاص زخمی شدند.

پنج‌شنبه، ۹ جوزا:
• در نتیجه سقوط بازار، فرماندهی پولیس و مقر ولسوالی بالامرغاب ۱۰ سرباز کماندو کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.
• در روستای «رباط آخوند» ولسوالی اوبه هرات، شش سرباز نظم عامه کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

شنبه، ۱۱ جوزا:
• در حمله طالبان بر منطقه‌ای موسوم به «بشمکی» ولسوالی لاش جوین ولایت فراه پنج نیروی سرحدی کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

پنج‌شنبه، ۱۶ جوزا:
• فؤاد اندرابی؛ فرمانده ارشد ارتش در ولسوالی دولتیار ولایت غور کشته شد.

جمعه، ۱۷ جوزا:
• در حمله طالبان بر پاسگاه‌های نیروی خیزش مردمی در ولسوالی دولتیار، ۱۴ عضو این نیرو کشته و شماری هم زخمی شدند.

شنبه، ۱۸ جوزا:
• سقوط پاسگاهی موسوم به «حیدرقلی» در شهر فراه؛ دست‌کم ۶ سرباز پولیس کشته شدند.

یک‌شنبه، ۱۹ جوزا:
• سقوط پاسگاه «ریگی» در شهر فراه؛ ۴ سرباز کشته و ۵ تن دیگر اسیر شدند.
• سقوط پاسگاه نیروهای دولتی در ولسوالی کشک رباط سنگی هرات؛ دست کم ۳ سرباز کشته شدند.

تشدید حملات بر نیروهای خیزش مردمی
نیروهای خیزش مردمی، سد محکمی در مقابل طالبان در ولایت غور ایجاد کرده‌ و تا حدودی توانسته‌بودند که مانع فعالیت‌های طالبان در این ولایت شوند؛ اما طالبان با افزایش حملات بر این نیروها طی دو هفته گذشته تلفات زیادی بر آنها وارد کرده‌اند.

پس از تیرگی اوضاع امنیتی غور و افزایش تلفات نیروهای دولتی و خیزش مردمی، نورالله قادری؛ فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر روز شنبه (۱۸ جوزا) برای بلندبردن روحیه نیروهای دولتی و بررسی اوضاع امنیتی به غور سفر کرد.

blank

با این حال، غلام‌ناصر خاضع؛ والی غور گفته‌است که نیروهای تازه‌نفس از ولایت‌های کابل و هرات به این ولایت اعزام شده‌اند و قرار است که عملیات گسترده پاک‌سازی در این ولایت راه‌اندازی شود.

او هم‌چنین افزوده‌است که تبانی بزرگان قومی با طالبان، باعث سقوط ۱۰۰ روستا در شهر فیروزکوه؛ مرکز ولایت غور به‌دست طالبان شده‌است.

فراه همیشه ناامن
یک‌بار دیگر دامنه‌ ناامنی‌ها به شهر فراه رسیده‌است. طی چند شب متوالی، طالبان توانستند که آرامش فراهیان را برهم بزنند و چندین پاسگاه نیروهای افغان را سقوط دهند.

اما در مقابل، مقام‌های امنیتی و دفاعی فراه در مورد قدرت‌گیری طالبان سکوت اختیار کرده‌اند و آماری از تلفات نیروهای افغان ارائه نمی‌کنند.

خیرمحمد نورزی؛ عضو شورای ولایتی فراه به افق گفت که مردم نگران سقوط دوباره شهر فراه به دست طالبان هستند و باید کمربندهای امنیتی شهر مستحکم شود.

سفر درجه‌داران داخلی و خارجی به فراه
اسدالله خالد؛ سرپرست وزارت دفاع و جنرال اسکات میلر؛ فرمانده عمومی نیروهای خارجی روز گذشته (دوشنبه، ۲۰ جوزا) به ولایت فراه سفر کردند. این دو مقام ارشد وضعیت امنیتی فراه را بررسی کرده‌اند.

blank

بارها چنین هیات‌هایی به ولایت آشوب‌زده فراه سفر کرده‌اند؛ اما گفته می‌شود که این سفرها گرهی از چالش‌های فزاینده امنیتی باز نکرده‌است.

بالامرغاب بادغیس کانون تمرکز طالبان
بیشتر ناامنی‌های امسال در بادغیس، بر ولسوالی استراتژیک بالامرغاب متمرکز بوده‌است. این ولسوالی در اوایل سال جاری تا آستانه سقوط کامل به‌دست طالبان نیز پیش رفت. یک‌بار دیگر نیز طالبان توانستند که بخش‌های زیر کنترل نیروهای افغان را از دست آن‌ها بگیرند.

عبدالعزیز بیگ؛ رییس شورای ولایتی بادغیس به افق گفت که تاکنون هم ولسوالی‌های این ولایت زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارند و احتمال بروز فاجعه در این ولسوالی‌ها به‌ویژه بالامرغاب بالا است.

blank

تمرکز طالبان بر هرات
حملات طالبان در بخش‌هایی از ولایت هرات نیز افزایش یافته‌است. یک‌شنبه‌شب چندین پاسگاه نیروهای سرحدی در ولسوالی کشک رباط سنگی به‌دست طالبان سقوط کرد.

هرچند آمار تلفات نیروهای دولتی در سقوط این پاسگاه‌ها زیاد گفته می‌شود؛ اما منابع محلی، امنیتی و دفاعی در مورد این آمار جزئیاتی ارائه نمی‌کنند.

توریالی طاهری؛ معاون شورای ولایتی هرات، نگران تکرار سناریوی ناامنی‌های سال گذشته در چندین ولسوالی این ولایت می‌باشد. در آن سال طالبان بر دامنه‌ حملات‌شان در ولسوالی‎‌های پشتون زرغون، اوبه، چشت و کشک رباط سنگی افزوده‌بودند.

از چندسال به این‌سو، دامنه‌ ناامنی‌ها از جنوب افغانستان به طرف غرب تغییر کرده‌است. طالبان با سلاح‌های مجهز با دوربین‌های دید در شب، نیروهای افغان را آماج قرار می‌دهند. کشورهای همسایه ایران و پاکستان به حمایت از طالبان در غرب کشور متهم هستند.

هرنوع سهل‌انگاری مسؤولان ارشد امنیتی و دفاعی برای مهار ناامنی‌ها، جبران‌ناپذیر و در عین حال خطر آفرین خوانده می‌شود.

مطالب مرتبط