رونق صنعت مرغداری هرات؛ روزانه ۱۰۰ تن گوشت مرغ تولید می‌شود

ولایت هرات در بخش تولید گوشت مرغ به خودکفایی دست یافته‌است. هم‌اکنون گوشت مرغ هرات در ولایت‌های فراه، بادغیس، غور و حتی کابل به فروش می‌رسد.

blank

بر‌بنیاد آمارهای اتحادیه مرغداران هرات، روزانه به‌گونه متوسط ۱۰۰ تن گوشت مرغ در این ولایت تولید می‌شود و بیش از نیمی از این مقدار به ولایت‌های دیگر صادر می‌شود.

مسؤولان ریاست زراعت و مالداری هرات به افق می‌گویند که حجم سرمایه‌گذاری در سکتور مرغداری در هرات به بیش از ۴۰ میلیون دالر می‌رسد و به‌خاطر سودآوربودن این بخش، روز به روز بر میزان سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد فارم‌های مرغداری افزوده می‌شود.

خلیل بهمنش؛ مدیر عمومی خدمات مالداری ریاست زراعت هرات می‌گوید که حکومت تسهیلات لازم را در بخش ایجاد فارم‌های مرغداری فراهم ساخته‌است.

او می‌گوید که در هرات بیش از ۴۰۰ فارم مرغداری ثبت ریاست زراعت و مالداری می‌باشد.

اما شمار زیادی از فارم‌های مرغ‌داری در ولسوالی‌های این ولایت، هنوز ثبت این ریاست نیستند.

افزایش و توسعه فارم‌های مرغداری، میزان اشتغال در این بخش را افزایش داده‌است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که بیش از چهار هزار نفر در این بخش به گونه‌ مستقیم در هرات کار می‌کنند.

رشد کارخانه‌های تولید خوراک مرغ
در گذشته‌ مواد خوراکه مرغ، از کشورهای ایران و پاکستان وارد افغانستان می‌شد و قیمت تمام‌شد این مواد زیاد بود؛ اما رفته‌رفته تاجران افغان نبض تولید مواد خوراکه مرغ در هرات را در دست گرفتند.

ضیاءالحق رحمانی؛ رییس اتحادیه مرغداران هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که چهار کارخانه در بخش تولید مواد خوراکه مرغ در این ولایت فعالیت دارند و این کارخانه‌ها ۸۰ درصد مواد خوراکه فارم‌های تولیدی گوشت مرغ هرات را تامین می‌کنند.

به‌طور متوسط روزانه ۵۰۰ تن مواد خوراکه در فارم‌های مرغداری هرات به مصرف می‌رسد.

فروش گوشت مرغ وارداتی در بازارها
هرچند هرات در بخش تولید گوشت مرغ در این اواخر به خودکفایی دست یافته‌است؛ اما در این ولایت نیز به پیمانه‌ زیاد گوشت‌های مرغ کشورهای ایران و عربی و چندین کشور دیگر به فروش می‌رسد.

پس از وضع تحریم‌های امریکا علیه ایران، ارزش تومان در برابر ارز‌های خارجی به‌گونه‌ای چشم‌گیر کاهش یافته‌است. کاهش ارزش تومان در ولایت هرات که هم مرز با ایران است باعث شده تا واردات گوشت مرغ ایرانی افزایش پیدا کند.

blank

فروش گوشت مرغ وارداتی روی رشد بخش مرغداری هرات تاثیر منفی می‌گذارد.

توریالی طاهری؛ معاون شورای ولایتی هرات در صحبت با خبرگزاری افق، از حکومت می‌خواهد که با وضع تعرفه‌های سنگین بالای گوشت مرغ وارداتی، به رشد تولیدات داخلی کمک کند.

رییس جمهور غنی نیز دستور داده‌است که در منوی غذایی نیروهای ارتش ملی، از تولیدات گوشت مرغ وطنی استفاده شود. با عملی‌شدن این دستور رییس جمهور، مطمئناً رشد مرغداری تسریع خواهد شد.

سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس آنفلوانزای مرغی در هرات، میلیون‌ها دالر به تاجران سرمایه‌گذار در بخش فارم‌های مرغ‌ خسارات مالی وارد شد؛ اما رفته‌رفته این تاجران با پشت سرگذاشتن این تجربه بد، به افزایش سرمایه‌گذاری و جلوگیری از شیوع این ویروس اقدام کرده‌اند.

مطالب مرتبط