هشدار کوریای شمالی به آغاز دوباره آزمایش‌های هسته‌ای

کوریای شمالی به‌تازگی اعلام کرده‌است که رزمایش مشترک امریکا و کوریای جنوبی، تهدیدی برای پیونگ یانگ به‌حساب می‌آید و این کشور در حال بررسی آغاز دوباره آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود است.blank

وزارت خارجه کوریای شمالی، امروز (سه‌شنبه، ۱۶ جولای) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رزمایش مشترک امریکا و کوریای جنوبی که طبق برنامه همیشگی قرار است به‌زودی آغاز شود، تهدیدی برای پیونگ‌ ‌‌یانگ به‌حساب می‌آید و کوریای شمالی در حال بررسی است که آیا باید همچنان به وعده‌هایی که به ایالات متحده امریکا داده‌است وفادار بماند یا نه.»

در این بیانه‌ای وزارت خارجه کوریای شمالی همچنین آمده‌است که دونالد ترامپ؛ رییس جمهور امریکا در دیدار با کیم حونگ اون؛ رهبر کوریای شمالی وعده داده‌بود که رزمایش‌های مشترک با کوریای جنوبی را در شبه جزیره کوریا متوقف کند.

وزارت خارجه کوریای شمالی همچنین تصریح کرده که برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی‌اش محدود به هیچ سندی قانونی نیست.

در همین حال، مایک پمپئو؛ وزیر خارجه امریکا، ابراز امیدواری کرده‌است که کشورش و کوریای شمالی بتوانند در جریان مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ خلاقیت بیش‌تری داشته‌باشند.

پمپئو بیان کرد: «مأموریت رییس ‌جمهور ترامپ تغییری نیافته‌است: خلع سلاح کامل و نهایی کوریای ‌شمالی به‌گونه‌ای که ما بتوانیم راستی‌آزمایی کنیم. این مأموریتی است که برای این مذاکرات مشخص شده‌است.»

ترامپ تاکنون سه‌بار به‌طور رسمی با رهبر کوریای شمالی دیدار کرده‌است. در حالی که دومین دیدار آن‌ها در ویتنام نیمه‌کاره رها شد، دو رهبر اخیرا در رویدادی تاریخی، در مرز دو کوریا باهم دست دادند و سپس ترامپ چند قدم وارد خاک کوریای شمالی شد تا نخستین رییس جمهوری امریکا باشد که وارد قلمرو کوریای شمالی می‌شود.

مطالب مرتبط