حکومت تبادله زندانیان شبکه حقانی را بازنگری می‌کند

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که روند تبادله سه عضو شبکه حقانی با دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان به تاخیر افتاده است.

blank

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری در صفحه توییترش امروز (شنبه، ۲۵ ماه عقرب) نوشته است که انس حقانی؛ مالی خان و حافظ رشید، سه عضو گروۀ حقانی هنوزهم در بند حکومت قرار دارند.

او افزود: « دولت افغانستان پروسۀ تبادله را تحت بازنگری قرار داده و در روشنایی مصالح و منافع علیای کشور اقدام خواهند کرد.»

مقام‌های افغان گفته‌اند که این سه عضو کلیدی شبکه حقانی به زندان پلچرخی کابل منتقل شده‌اند.

گروه طالبان امریکا را مسؤول تاخیر در تبادله این افراد با دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان می‌داند.

ذبیج الله مجاهد؛ سخنگوی گروه طالبان روز جمعه، ۲۴ عقرب گفته بود: « مقام‌های امریکایی نتوانسته‌اند که این سه عضو شبکه حقانی را در محل تعیین شده در یکی از مناطق افغانستان برای تبادله حاضر کنند.»

در همین حال، میر رحمان رحمانی؛ رییس مجلس نمایندگان کشور در نشست عمومی این مجلس گفت که طالبان مسؤول برهم خوردن تبادله سه عضو شبکه حقانی با دو استاد هستند.

او گفت: «برهم خوردن معاملۀ تبادله زندانیان طالب و استادان پوهنتون امریکایی نشان می‌دهد که طالبان بی‎ اراده و بدقول هستند. طالبان نشان داده‌اند که فاقد صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد جنگ و صلح بوده و حتی تصمیم در مورد رهایی فرزندان شان نیز از دایره صلاحیت‌های این گروه بیرون است و یا هم شاید استادان، دیگر زنده نباشند.»

طالبان دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان را که شهروندان استرالیا و ایالات متحده‌اند در ماه اگوست ۲۰۱۶ از کابل اختطاف کرده بودند.

اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی روز سه‌شنبه، اعلام کرد که سه عضو کلیدی شبکه حقانی را به گونه مشروط از زندان رها می‌شوند.

 

 

مطالب مرتبط