بریتانیا بررسی جرایم جنگی سربازانش در افغانستان را متوقف کرده‌است

یافته‌های شبکه بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که دولت و ارتش بریتانیا متهم شده‌اند که بر کشتار شهروندان عراقی و افغان به دست نیروهای نظامی این کشور سرپوش گذاشته‌اند.blank

این تحقیقات توسط برنامه «پانوراما» شبکه بی‌بی‌سی انجام شده و مدارک در این باره را دو گروه به نام‌های «گروه اتهامات تاریخی عراق» و «عملیات نورثمور» که به ترتیب درباره ارتکاب جنایات جنگی توسط ارتش بریتانیا در عراق و افغانستان تحقیق می‌کنند، به این برنامه ارائه کرده‌اند.

این شبکه گزارش داده که دیوان بین‌المللی دادگستری که مقر آن در لاهه هالند است گفته که این یافته‌ها را به طور جدی بررسی می‌کند. وزارت دفاع بریتانیا اما این اتهام‌ها را بی‌اساس خوانده‌است.

دولت بریتانیا اخیراً تصمیم گرفت که به کار «گروه اتهامات تاریخی عراق» به دلیل اینکه یکی از وکلای این گروه به نام فیل شینر که روی بیش از هزار پرونده کار می‌کرد،‌ گواهی وکلاتش را از دست داده، پایان دهد.

یکی از کارشناسان پیشین این گروه گفته‌است: «وزارت دفاع قصد نداشت هیچ سربازی را مورد پیگرد قانونی قرار دهد؛ مگر اینکه واقعا ناگزیر باشد.»

از طرف دیگر گروه «عملیات نورثمور» در سال ۲۰۱۴ توسط دولت بریتانیا تشکیل شد تا ۵۲ اتهام را در ارتباط با کشتار غیرقانونی در افغانستان بررسی کند؛ اما کار این گروه توسط دولت قبل از آن انجام شد که کارشناسان آن حتی بتوانند با شاهدان اصلی افغان مصاحبه کنند.

بر بنیاد این یافته‌ها، هیچ کدام از پرونده‌هایی که این دو گروه درباره‌اش تحقیق کرده بودند، به پیگرد قانونی ختم نشده‌است.

با این حال منابعی در دولت و ارتش بریتانیا گفته‌اند سربازانی که غیرنظامیان را در افغانستان و عراق کشته‌اند، باید محاکمه می‌شدند.

مطالب مرتبط