یوناما: توانمندسازی زنان افغان باعث توسعه پایدار در افغانستان می شود

رزا اوتونبایوا، رییس دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گفته است «توانمندسازی زنان و دختران افغانستان در علم» نیمی از ظرفیت کشور برای رسیدگی به چالش‌های مبرم مانند تلاش‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار را فراهم می‌سازد.

blank

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد امروز (یک‌شنبه، ۱۱ فبروری) در حساب کاربری ایکس به نقل از خانم اوتونبایوا به مناسبت روز جهانی «زنان و دختران در علم» نوشته است که در کنار زنان و دختران افغانستان که برای آموزش جهت مبارزه با چالش‌های ملی و جهانی تلاش می‌کنند می‌ایستد.

یوناما تأکید کرده است: «در روز جهانی زنان و دختران در علم و هر روز، ما در کنار زنان و دختران افغان که برای آموزش، از جمله در زمینه علوم، برای مقابله با چالش‌های ملی و جهانی تلاش می‌کنند، می‌ایستیم».

با این حال رییس دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان خاطر نشان کرده است که جهان نه تنها امروز بلکه همه روزه برای توان مندسازی زنان و دختران در افغانستان تلاش کنند.

روز جهانی زنان در علم از سال ۲۰۱۵ به این‌سو‌ برای ارتقای سطح دسترسی و مشارکت کامل زنان و دختران در زمینه‌های علوم، فناوری، انجنیری و ریاضیات از سوی یونسکو تجلیل می‌شود.

این در حالی است که  در افغانستان طالبان از زمان تسلط دوباره بر این کشور، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع و دروازه‌ی دانشگاه‌ها را به‌روی دانشجویان دختر بسته‌اند.

علاوه بر این، این گروه محدودیت‌های گسترده بر حضور زنان در اجتماع و فعالیت‌های آنان در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده‌ است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *