طالبان: حقوق شیعیان در بحث قانون اساسی جدید مطرح می‌شود

همزمان با بروز اختلاف‌ها در مورد طرزالعمل مذاکرات صلح در قطر، یک عضو ارشد مذاکره‌‌کننده طالبان می‌گوید مبحث حقوق شیعیان در افغانستان زمانی مطرح می‌شود که مذاکرات به مرحله بحث بر سر قانون اساسی جدید افغانستان برسد..خیرالله خیرخواه؛ عضو هیات مذاکراتی طالبان در یک گفتگو رسانه‌ای گفته‌است: «ما می‌خواهیم برای طرزالعمل مذاکرات یک اساس را بگذاریم که اگر اختلافی در جریان مذاکرات پیش آمد، در چارچوب شریعت اسلامی و براساس مذهب حنفی حل شود. این مساله مشکلی برای شیعه‌ها به وجود نمی‌آورد.»

به گفته آقای خیرخواه مسایل مربوط به احوال شخصیه شیعیان وقتی مطرح می‌شود که روی قانون اساسی بحث شود.

گفته می‌شود هیات طالبان مبنای فقه حنفی و سند توافقنامه صلح را که این گروه قبلا با امریکا امضا کرده، در مذاکرات مطرح کرده که با واکنش هیات افغانستان مواجه شده‌است. براساس گزارش‌ها این اختلاف منجر به توقف مذاکرات شده و باعث گریدیده که تاکنون طرزالعمل آن نهایی نشود.

هیات افغانستان همچنین به طالبان، حفظ حقوق و آزادی‌های مذهبی شیعیان و سایر اقلیت‌های مذهبی را پیشنهاد داده‌است.

هنوز پاسخ رسمی از جانب طالبان به هیات افغانستان داده نشده‌است.

در همین حال تلاش‌ها برای موارد اختلافی در مذاکرات صلح آغاز شده‌است.

قرار است در آینده نزدیک، عبدالله عبدالله؛ رییس‌ شورای عالی مصالحه به اسلام آباد سفر کند و در زمینه مذاکرات صلح با مقام‌های پاکستانی صحبت کنند.

گفتنی‌است که مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح دو هفته پیش در قطر برگزار شد. با گذشته این مدت هنوز کارشیوه گفتگوهای رسمی ترتیب نشده‌است.

مطالب مرتبط