افتتاح سه پروژه بزرگ؛ رییس جمهور: اتصال منطقه‌ای رویا نیست

سه پروژه مشترک شامل خط آهن آقینه – اندخوی و دو پروژه دیگر انتقال برق و فایبر نوری، میان افغانستان و ترکمنستان با حضور مجازی رهبران دو کشور همسایه افتتاح شد.blankرییس جمهور غنی در افتتاح این پروژه‌ها گفت که مردم افغانستان در آینده نه چندان دور، شاهد افتتاح پروژه‌های دیگر که افغانستان را به چهارراه منطقه تبدیل می‌کند نیز خواهند بود.

رییس جمهوری افزود: «اهمیت موقعیت افغانستان منحیث چهارراه اتصال آسیای مرکزی با جنوب، شرق و غرب آسیا، بهره‌برداری و ادامه کار پروژه‌های مهم اقتصادی و زیربنایی از جمله افتتاح خط آهن خواف – هرات که اخیرا شاهد آن بودیم، به اثبات می‌رساند که دیدگاه ما برای اتصال منطقوی رویا نه؛ بلکه یک واقعیت انکارناپذیر است.»

رییس جمهوری همچنین گفت که بهره‌برداری پروژه‌هایی‌ مانند اتصال خط آهن، فایبر نوری، برنامه‌های بزرگ مانند انتقال برق به پاکستان (تاپ) و انتقال گاز به کشورهای هند و پاکستان (تاپی) و شبکه فایبر آپتیک که آسیای جنوبی را از راه زمین به اروپا و باقی کشورهای جهان وصل خواهد کرد، سبب تغییرات بهتر در زندگی مردم افغانستان و بهبود وضعیت کشورهای منطقه نیز خواهد شد.

رییس جمهور غنی تکمیل کار ساخت لین ۵۰۰ کیلوولت از آقینه الی شبرغان و لین ۲۲۰ کیلوولت از شبرغان الی مزار شریف، گام مهمی برای توسعه مناسبات اقتصادی و وصل شدن دو کشور عنوان کرد.

آقای غنی افزود که پروژه فایبرنوری که کار ساختمانی کیبل آن در بندر آقینه تکمیل گردیده، از پروژه های مهم دیگری است که افغانستان و ترکمنستان افتخار شمولیت در آن را دارند.

رییس جمهور غنی گفت که افغانستان و ترکمنستان از روابط دیرینه برخوردار اند و این مناسبات در طول تاریخ موفقیت‌آمیز بوده‌است.

او همچنین از گروه طالبان خواست تا با برقراری آتش‌بس، موافقت کند و تاکید کرد که ادامه خشونت در افغانستان به ضرر مردم است و مردم بیش از این توان افزایش خشونت در کشور را ندارند.

مطالب مرتبط