بچه‌بازی در افغانستان؛ وزیر عدلیه: ۲۱ قضیه زیر بررسی است

فضل احمد معنوی؛ وزیر عدلیه می‌گوید ۲۱ قضیه بچه‌بازی زیر بررسی است.blankاین آمار را آقای معنوی امروز (سه شنبه، ۱۴ ثور) در یک نشست خبری ارایه کرد.

او در این نشست، فعالیت یک ساله کمیسیون عالی مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران را نیز گزارش داد.

وزیر عدلیه گفت که در سال ۱۳۹۹ نهادهای امنیتی عضو کمیسیون عالی مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران، ۷۰ تن را به این اتهام بازداشت کرده‌اند.

معنوی افزود ۳۴ شبکه قاچاق انسان و مهاجران نیز شناسایی شده است.

وی تصریح کرد که دادستانی پرونده‌های ۵۰ تن را که به ظن و اتهام قاچاق انسان و قاچاق مهاجران بازداشت شده‎‌اند، دریافت و روی آن کار کرده‌است.

به گفته او، از این میان ۵ تن به قاچاق انسان و ۴۵ تن دیگر به قاچاق مهاجران متهم اند که ۱۷ پرونده به دادگاه عالی محول شده و بقیه قضایا تحت کار دادستانی است.

همچنین به گفته معنوی دادگاه ۸ تن را به اتهام قاچاق انسان و قاچاق مهاجران محاکمه کرده که چهار تن محکوم به حبس متوسط شده‌اند و چهار تن دیگر شامل یک زن و سه مرد برائت گرفته اند.

آقای معنوی تصریح کرد که هم اکنون ۲۳۵ قضیه قاچاق انسان، قاچاق مهاجران و بچه‌بازی در محاکم ابتداییه، استیناف و دادگاه عالی زیر کار است که شامل ۱۵۸ قضیه قاچاق انسان، ۵۶ قضیه قاچاق مهاجران و ۲۱ قضیه بچه‌بازی می‌باشد.

او اضافه کرد که در میان متهمان به قاچاق انسان و قاچاق مهاجران، شماری از منسوبان دولتی نیز شامل اند.

به گفته معنوی، یک مقام ارشد وزارت امور داخله، یک مقام سابق ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی از مقام‌هایی اند که به اتهام قاچاق انسان و قاچاق مهاجران مورد تعقیب عدلی قرار گرفته اند.

مرگ ۷۵ نفر در مسیر قاچاق با ایران
وزیر عدلیه می‌گوید، در سال گذشته خورشیدی ۷۵ نفر از شهروندان کشور در مسیر قاچاق با ایران جان باخته‌اند.

معنوی در نشست خبری امروز گفت: « آنچه برای همه تکان دهنده است، آفات و آسیب‌های ناگوار قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیر قانونی است. در سال گذشته متاسفانه ۷۵ تن از هموطنان ما که به طور قاچاق وارد کشور ایران شده بودند، فوت کرده و ۶۴ تن دیگر به دلایل مختلف زخمی شده‌اند. زخمیان پس از مداوا به افغانستان منتقل شده و به خانواده‌های شان مدغم شدند.»

او قاچاق انسان و قاچاق مهاجران را یک پدیده بین المللی و تهدید جهانی خواند و تاکید کرد که «انتظار داریم تا جامعه جهانی در این زمینه با ما همکاری جدی نماید».

وی افزود: «یک نگرانی موجود است که نشود خروج نیروهای خارجی فعالیت شبکه‌های قاچاق انسان را بیشتر بسازد؛ اما ما اطمینان می‌دهیم که جلو هرگونه فعالیت این شبکه‌ها را می‌گیریم.»

مطالب مرتبط