دادستانی کل «قتل‌عام» غیرنظامیان در اسپین‌بولدک قندهار را بررسی می‌کند

دادستانی کل می‌گوید، بر مبنای گزارش‌های نشرشده از سوی رسانه‌های داخلی و نهادهای بین‌المللی، ده‌ها تن از شهروندان کشور از سوی عناصر «مخربِ ضدبشری»، در ولسوالی اسپین‌بولدک ولایت قندهار قتل‌عام شده‌اند.

blank
مادر قندهاری که اسپین بولدک آواره شده است

این نهاد گفته است که در پرتو معاهدات بین‌المللی، این «رویداد ناگوار مصداق بارزی از جرایم بین‌المللی است و در کُد جزای افغانستان نیز به صراحت تحت جرایم نسل‌کشی و جنایت‌جنگی، جرم‌انگاری شده‌است‌».

دادستانی کل امروز (یک‌شنبه، ۳ اسد) در اعلامیه‌ای گفته است که دولت افغانستان مکلفیت دارد تا از جان، مال و حیثیت شهروندان خود دفاع و تمام جرایم ملی و بین‌المللی را که در خاک این سرزمین اتفاق می‌افتد؛ به‌گونه جدی بررسی کند‌.

این نهاد گفته است که به ارگان‌های امنیتی-کشفی هدایت صادر کرده است تا در همآهنگی با ریاست دادستانی مبارزه با جرایم بین‌المللی، ادعای کشتار غیرنظامیان در اسپین‌بولدک را در پرتو قوانین همه‌جانبه بررسی کند و یافته‌های خویش را غرض تحقیق و تعقیب عدلی و مجازات مرتکبین آن شریک سازد.

گزارش شده که طالبان پس از تصرف ولسوالی اسپین‌بولدک قندهار، ۱۰۰ غیرنظامی را تیرباران و خانه‌های مردم را غارت کرده‌اند. طالبان این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

این گزارش حاکی است که اکثریت قربانیان خانواده‌های کارمندان دولتی و همچنین از نزدیکان عبدالرازق اچکزی؛ فرمانده پیشین پولیس قندهار بوده‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری منتشر شده بود که گفته می‌شد، طالبان در اسپین‌بولدک خانه جنرال رازق را غارت می‌کند.

رازق از فرمانده‌هان ضد طالبان و پاکستان در قندهار بود که چند سال قبل در حمله نفوذی طالبان ترور شد.

 

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. دوم اسد روزی که فریاد های عدالتخواهانه یک قشر بزرگ از جامعه متاسفانه با خون یک تعداد نخبگان جامعه ما گره خورد و آرمان عدالتخواهانه شان یکجا با خودشان بردند.
    داعیه برحق که به قیمت جان ده ها زخمی و کشته گره خورد . که متاسفانه به هدف هم نرسید و سران جنبش روشنای با اختلافات شدید روبرو شد و کاروان بزرگی خودش جوش مردمی ازهم پاشید .
    ومسیر درست این موج خروشان که در تاریخ عدالتخواهی جهان رقم خورده بود بعد از این انفجار تضعیف شد در حالیکه اگر اراده میبود باید قوی تر می شد که نشد .
    و سران جنبش روشنایی بعد ها تمرکز شان بیشتر روی منافع شخصی شان بودند که خط سرخ شان رنگ زرد را به خود گرفت و هرکدام شان به جاه ومقام حکومتی رسیدن. پول های بیشمار از خارج و داخل برای شهدا و زخمی های جنبش روشنایی سرازیر شدند اما تعدا ای پول ها متاسفانه حیف ومیل شد.
    ما یاد ۸۴ تحصیل کرده که در چوک دهمزنگ پرر شدند را گرامی میداریم .
    روحشان شاد ویادشان گرامی باد