سازمان ملل: طالبان از تضمین حقوق بشر اطمینان دهند

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از طالبان خواسته‌است که اطمینان بدهند که حقوق بشر در افغانستان به طور یکسان تضمین می‌شود.blankمته نودسن؛ معاون یوناما یا دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان، دیروز (دوشنبه، ۱۳ جدی) با شماری از «زنانی که از حق‌شان برای کار و مشارکت در زندگی اجتماعی دفاع می‌کنند، دیدار کرده‌است».

یوناما در این مورد در اعلامیه‌ای گفته‌است: «حقوق بشر هرگز نباید محدود گردد. طالبان مسئولیت دارند تا اطمینان بدهند که افغانستان کشوری است که حقوق بشر در آن‌ برای همه به طور یکسان تضمین می‌شود.»

این در حالی است که زنان و دختران پس از به قدرت‌رسیدن طالبان با محدودیت‌های مختلفی در زمینه تحصیل، فعالیت و کار روبه‌رو شده‌اند.

هفته گذشته، دستورالعمل تازه‌ شش ماده‌ای توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان صادر شد که در آن از رانندگان وسایل نقلیه خواسته شده‌است که تنها زنان با حجاب اسلامی و همراه با محرم مرد را در مسیرهای طولانی‌ سوار کنند.

این دستورات، یادآور سیاست‌های سختگیرانه طالبان در دوره اول حکومت‌شان است؛ دوره‌ای که اداره امر به معروف به دلیل اعمال این سیاست‌ها و استفاده از خشونت در جریان آن، نامی خوف‌انگیز و ترسناک برای بسیاری از شهروندان به ویژه زنان به حساب می‌آمد.

مطالب مرتبط