سیگار: کرزی و غنی در استخراج غیرقانونی معادن دست داشتند

سیگار یا اداره بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان با نشر گزارش تازه‌ای در مورد استخراج معادن افغانستان گفته: پروژه امریکا برای توسعه معادن افغانستان شکست خورد. سیگار می‌گوید که کرزی و غنی در استخراج غیرقانونی معادن داشتند.

بربنیاد این گزارش، امریکا امیدوار بود که حکومت‌های پیشین با استخراج معادن بتوانند وابستگی دولت افغانستان به کمک‌های خارجی را کاهش دهند؛ اما در گزارش سیگار آمده که کرزی و غنی به علت «فساد و استخراج غیرقانونی معادن» و همچنین «نبود زیرساخت‌های استخراج» در افغانستان نتوانستند به این هدف دست یابند.

اداره بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته: امریکا از سال ۱۳۸۲ بیش از ۹۶۲ میلیون دالر برای جلب سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان مصرف کرده بود.

سیگار افزوده: حکومت امریکا پس از ۱۷ سال تلاش و سرمایه‌گذاری به ارزش میلیون‌ها دالر، نتوانست چالش‌های فراوان در برابر توسعه معادن افغانستان را حل کند و دستاوردهای آن در این بخش ناچیز و بی‌دوام بود.

به گفته سیگار، حکومت پیشین و متحدان غربی آن برای توسعه معادن باید سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خارجی را «جذاب» می‌ساختند؛ اما سیگار می‌گوید که «ناامنی» اجازه سرمایه‌گذاری در بخش معادن را نمی‌داد.

با آن که اداره زمین‌شناسی امریکا ارزش معادن افغانستان را «۳ تریلیون دالر» تخمین زده بود، کمتر شرکتی اما حاضر می‌شد که در این عرصه در افغانستان سرمایه‌گذاری کند. البته، شرکت‌های چینی در این میان استثنا بودند و به سرمایه‌گذاری علاقه نشان دادند. با این حال، این شرکت‌ها نیز به «دلایل امنیتی» از آغاز استخراج سر باززدند.

مسئولان شرکت چینی ام‌اس‌سی که قرارداد استخراج مس عینک را در سال ۱۳۸۷ به دست آورده بودند، در ماه قوس بار دیگر به طالبان وعده دادند که کار استخراج این معدن عظیم را آغاز می‌کنند؛ اما تاریخی را برای آغاز کار خود مشخص نکردند.

در گزارش سیگار از وزارت تجارت و اداره توسعه بین‌المللی امریکا انتقاد شده است که نظارت موثری بر پروژه‌های توسعه معادن افغانستان نداشتند و بدون توجه به چالش‌ها، به تطبیق آن پرداختند. سیگار می‌گوید که این  برنامه‌ها به رغم سرمایه‌گذاری امریکا به هیچ‌یک از اهداف خود دست نیافت.

این در حالی است که طالبان اخیرا استخراج نفت دریای آمو را به یک شرکت چینی واگذار کردند؛ اقدامی که واکنش‌های منفی گسترده‌ای را برانگیخته است.

مطالب مرتبط