کرزی در لندن با برخی چهره‌های سیاسی دیدار کرد

حامد کرزی؛ رییس جمهور پیشین کشور اخیرا به لندن سفر کرده و علاوه بر چارلز سوم؛ پادشاه بریتانیا با برخی چهره‌های سیاسی پیشین دیدار و گفتگو کرده است.

حامد کرزی؛ رییس جمهور پیشین کشور که پس از روی کار آمدن طالبان در کابل به سر می‌برد در چند روز گذشته، پس از این که «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان»، متشکل از شماری از رهبران جهادی و مقام‌های دولت پیشین افغانستان، در یک جلسه آنلاین طرحی را مبنی بر «افزایش فشار» بر طالبان ارائه کرد، به لندن رفته و در هوتلی در مرکز لندن با شماری از چهره‌های سیاسی و مقام‌های دولت پیشین کشور دیدار و گفتگوهای داشته و جمعه شب، ۴ حمل، لندن را ترک کرده است.

طیب جواد؛ سفیر پیشین افغانستان در لندن در گفتگو با بی‌بی‌سی این سفر پنج‌روزه آقای کرزی در لندن را «مثمر» خوانده و گفته که در جریان سفر علاوه بر ملاقات با چارلز سوم؛ پادشاه بریتانیا که «کرزی با او رابطه و دوستی دیرینه دارد با وزیر امور خارجه و نماینده خاص نخست وزیر و تعدادی از هموطنان افغانستان» نیز دیدار و گفتگو کرده است.

به گفته آقای جواد، محور اصلی گفتگوهای رییس جمهور پیشین افغانستان «فراهم‌آوری مذاکرات بین الافغانی بین طالبان و گروه‌های مخالف طالبان بود».

گفته می‌شود که آقای کرزی شب‌گذشته لندن را ترک کرده است.

آقای کرزی در مورد سفرش با رسانه‌ها صحبتی نکرده است و هنوز روشن نیست که آقای کرزی به دعوت رسمی دولت بریتانیا به لندن سفر کرده یا نه.

این در حالی است که هفته گذشته، «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان»، متشکل از شماری از رهبران جهادی و مقام‌های دولت پیشین افغانستان در تبعید، در یک جلسه آنلاین طرحی را ارائه کردند که در آن بر «افزایش فشار» بر طالبان برای گفتگو، «تشکیل دولت انتقالی به مدت دو سال» و گشایش دفتر رسمی سیاسی در خارج تاکید شده است.

به گفته این منابع، آقای کرزی با برخی از چهره‌های عضو این شورا از جمله محمدیونس قانونی؛ ریيس پیشین پارلمان افغانستان نیز گفتگو کرده است، آقای قانونی جلسه آنلاین هفته گذشته را راه‌اندازی کرده بود.

اخیرا عکسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن، آقای کرزی و زلمی رسول؛ مشاور پیشین امنیت ملی در دوره او و سفیر افغانستان در لندن دیده می‌شوند.

مطالب مرتبط