نشست دوحه؛ گروه هماهنگی عدالت انتقالی خواهان شنیدن صدای قربانیان جنگ شد

همزمان با برگزاری نشست دوحه در مورد افغانستان، گروه هماهنگی عدالت انتقالی با نشر اعلامیه‌ای در پیوند به این نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان اعلام کرده است که در هر روندی با هدف یافتن راه‌حل برای افغانستان، نمایندگان قربانیان جنگ باید حضور داشته باشند و نیازها و انتظارات آنان برای عدالت تضمین شوند.

blank

دومین نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد در دوحه، امروز یک‌شنبه، ۲۹ دلو، در غیاب طالبان آغاز می‌شود. در همین حال، گروه هماهنگی عدالت انتقالی خواهان شنیدن صدای قربانیان جنگ شد.

این گروه بر رویکرد قربانی‌محور در تمام بحث‌ها و فرآیندهای مربوط به حال و آینده‌ افغانستان تأکید کرده و گفته است که بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که صدای قربانیان نه تنها شنیده می‌شود، بلکه در مرکز فرآیندهای گفتگو و تصمیم‌گیری است و راه را برای یک راه‌حل واقعا فراگیر و عادلانه هموار می‌کند.

گروه هماهنگی عدالت انتقالی افزوده است که دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود به شورای امنیت، بر ضرورت گفتگوی سیاسی ملی با هدف صلح در افغانستات تأکید کرده، اما آشتی بدون روند حقیقت‌گویی و عدالت غیرممکن است.

در اعلامیه‌ این گروه آمده است که حرکت افغانستان به‌سوی آشتی، دموکراسی، ثبات و رفاه به‌طور پیچیده با رسیدگی به جنایات حقوق بشری گذشته و حال و نیازهای قربانیان مرتبط است.

گروه هماهنگی عدالت انتقالی گفته است که در کنفرانس بن در سال ۲۰۰۱ عدالت قربانی توافق سیاسی شد و این دیدگاه مانع شکست چرخه‌ خشونت و برقراری صلح پایدار شد.

این گروه که از ائتلافی از سازمان‌های حقوق بشری فعال در زمینه‌ عدالت انتقالی تشکیل یافته، افزوده: «با به حاشیه راندن عدالت، افغانستان هم عدالت و هم صلح را از دست داد. ما باید از دوگانگی کاذب ثبات در مقابل عدالت فراتر برویم و بپذیریم که هر دو برای صلح پایدار در افغانستان ضروری اند.»

گروه هماهنگی عدالت انتقالی با آن‌که نشست دوحه را فراگیر ندانسته، از تمام طرف‌ها خواسته است که به چارچوبی متعهد شوند که قربانیان را در قلب تلاش‌های آشتی و ملت‌سازی قرار دهند و این تعهد باید مشارکت فعال قربانیان را در دوره‌ آتی مذاکرات تضمین کند.

این گروه تأکید کرده است که افغانستان تنها از طریق تعهد استوار به عدالت و رویکرد قربانی‌محور می‌تواند امیدوار باشد که از سایه‌‌ درگیری خارج می‌شود.

نشست دوروزه‌ سازمان ملل درباره‌ افغانستان با حضور نمایندگان ویژه‌ی کشورها امروز (یک‌شنبه، ۲۹ دلو) در دوحه، پایتخت قطر آغاز می‌شود.

در این نشست نمایندگان جامعه‌ مدنی و زنان افغانستان نیز حضور خواهند داشت.

هدف از برگزاری این نشست «بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی درباره‌ی افغانستان به‌گونه‌ منسجم، هماهنگ و ساختارمند با درنظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل افغانستان» گفته شده است.

تعیین نماینده‌ ویژه از سوی دبیرکل سازمان ملل از دستور کار این نشست است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *