بلینکن مانع درخواست اسناد در مورد خروج از افغانستان می‌شود

مایکل مک‌کال؛ رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرده که وزیر خارجه این کشور مانع درخواست اسناد در مورد خروج فاجعه‌بار از افغانستان شده است.

blank

مایکل مک‌کال؛ رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، دوشنبه‌شب، ۷ حوت، اعلام کرد که آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه این کشور در بسیاری از درخواست‌های کنگره برای دریافت اسناد در مورد خروج «فاجعه‌بار» از افغانستان ممانعت کرده است.

براساس گزارش روزنامه دیلی‌میل، مک‌کال گفته است که با گذشت بیش از دو سال از خروج امریکا از افغانستان، هنوز وزارت خارجه این کشور «سیاست را به سیاست» انتخاب می‌کند.

در نامه‌ مک‌کال که توسط دیلی‌میل منتشر شده آمده: «این وحشتناک است که بیش از دو سال پس از عقب‌نشینی مرگبار و پر هرج‌و‌مرج، این وزارت همچنان سیاست را به سیاست انتخاب می‌کند».

مک‌کال افزوده است که اگر بلینکن نتواند یافته‌های تیم «بررسی پس از اقدام را» را تا ۶ مارچ به کمیته‌اش ارائه کند، او را به اتهام «تحقیر کنگره» بازداشت خواهد کرد.

رییس کمیته روایط خارجی مجلس نمایند‌گان امریکا تصریح کرده: «وزارت خارجه توجهی به احضاریه ماه جولای ۲۰۲۳ نداشته و همچنین تعهد شخصی خود را  برای همکاری با این تحقیقات انجام نداده است».

دسترسی به این یافته‌ها، کمیته روابط خارجی مجلس نمایند‌گان امریکا را کمک می‌کند که تحقیقات خود در مورد خروج از افغانستان را تکمیل و قوانین را برای جلوگیری از تکرار «اشتباهات فاجعه‌بار» ایجاد کند.

براساس این گزارش، اگر مک‌کال به تهدید خود در این مورد عمل کند، این اولین بار در تاریخ امریکا خواهد بود که یک وزیر امور خارجه به اتهام «توهین به کنگره» بازداشت می‌شود.

این در حالی است که وزارت خارجه امریکا در ماه جولای گذشته گزارش ۸۷ صفحه‌ای را در مورد خروج این کشور از افغانستان که منجر به تسلط دوباره طالبان بر کشور شد، منتشر کرده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *