کریم خرم: خوشحالی طالبان از نتیجه نشست شورای امنیت بی‌جا است

کریم خرم، از مقام‌های ارشد نظام پیشین خوشحالی مقام‌های طالبان درباره اختلاف‌ نظر در شورای امنیت سازمان ملل متحد را بی‌جا خواند.

blank

کریم خرم؛ رییس دفتر پیشین حامد کرزی و از مقام‌های ارشد حکومت پیشین خوشحالی مقام‌های طالبان درباره اختلاف‌ نظر در شورای امنیت سازمان ملل متحد را بی‌جا خوانده و گفته که خوشحالی برخی مقام‌های طالبان از اختلاف نظر در شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستان به‌جا نیست.

آقای خرم همچنین با اشاره به مشروعیت نداشتن حکومت طالبان گفته که بن‌بست در شورای امنیت به ضرر افغان‌ها است.

رییس دفتر پیشین کرزی که از معدود مقام‌های ارشد دولت پیشین است که در کابل مانده، گفته: «بعضی از مسئولین حکومتی در کابل با خوشی از اختلاف‌ نظر در بین اعضای شورای امنیت ملل متحد در رابطه با افغانستان حرف می‌زنند. این خوشحالی به‌جا نیست.»

آقای خرم افزوده که هرگونه اختلاف‌ نظر در شورای امنیت، تصمیم‌گیری درباره افغانستان را با بن‌بست مواجه می‌سازد.

این مقام پیشین خطاب به رهبران طالبان گفته: «حکومت فعلی به رسمیت شناخته نشده، مسئولین حکومت تحت تحریم‌ قرار دارند، افغانستان در هیچ سازمان بین‌المللی حضور ندارد، افغانستان محتاج پول نقد و کمک‌های بشری است.»

آقای خرم گفته که با توجه به این شرایط،‌ بن‌بست در این شورا بر سر مساله افغانستان به ضرر افغان‌ها است، «درست مانند مردم غزه که از بن‌بست مشابه زیان می‌بینند.»

این مقام ارشد سابق از طالبان خواست که هرچه‌ زودتر افغانستان را از وضعیت فعلی خارج کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اخیرا نشستی پشت درهای بسته برای بررسی گزارش معاون دبیرکل از دومین نشست دوحه برگزار کرد؛ اما به علت اختلاف چین و روسیه با قدرت‌های غربی، نشست شورا بدون نتیجه مشخصی پایان یافت.

کشورهای غربی و متحدان آن‌ها در شورای امنیت از طالبان خواستند که حکومت فراگیر تشکیل دهد و حقوق مردم افغانستان، به خصوص زنان را رعایت کند؛ اما چین و روسیه از صدور بیانیه مشابه خودداری کردند.

سازمان ملل در روزهای ۱۸ و ۱۹ فبروری دومین نشست درباره افغانستان را در دوحه قطر برگزار کرد.

در این نشست علاوه بر آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل، نمایندگان ویژه کشورهای جهان برای افغانستان و چهار نفر از نمایندگان جامعه مدنی افغانستان حضور داشتند.

طالبان اعلام کردند که به‌دلیل برآورده نشدن شرایط این گروه، از شرکت در این نشست انصراف داده‌اند. از جمله شرایط طالبان برای شرکت در این نشست، ملاقات امیرخان متقی؛ وزیر خارجه این گروه با گوترش و حضور طالبان به عنوان تنها نماینده افغانستان در این نشست بود که سازمان ملل آن را رد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *