تیتر توهین‌آمیز رسانه‌ ایرانی درباره سیل بغلان واکنش کاربران افغان را برانگیخت

همزمان با جاری شدن سیلاب مرگبار در برخی ولایت‌های افغانستان از جمله بغلان، تیتر توهین‌آمیز یک رسانه ایران در مورد این سیلاب‌ها واکنش‌برانگیز شده و برخی کاربران آن‌ را «غیرانسانی» و «ناآگاهانه» خوانده‌اند.

تیتر خبرگزاری ایرانی «تابناک» درباره سیلاب‌های مرگبار افغانستان که گفته: «حقابه‌ای که به ایران نیامد، سیل شد و ۳۰۰ افغانی را برد!» خشم شماری از کاربران را برانگخت.

کاربران شبکه‌های اجتماعی به این تیتر واکنش نشان داده و آن را «غیرانسانی» و «ناآگاهانه» خوانده‌اند.

تابناک، یک رسانه مستقر در تهران است که در وبسایت رسمی خود گفته: «در چهارچوب اهداف مقدس انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران به امر اطلاع‌‌رسانی به منظور ارتقای سطح بینش و آگاهی عمومی می‌پردازد.»

این رسانه با نشر گزارشی، سیلاب‌های اخیر در بغلان و صدها قربانی مشمول زنان و کوکان را به نپرداختن حقابه ایران توسط طالبان ربط داده است.

در بخشی از گزارش این رسانه آمده: «طالبان از زمان استقرار، سیاست عدم عبور آب از مرزهای شمالی، جنوبی و غربی‌اش را در پیش گرفته که این رویکرد در مواقعی می‌تواند چنین تبعاتی داشته باشد.»

علی حسینی، خبرنگار افغان گفته: «آب در بغلان هیچ ربطی به حقابه ایران ندارد. افغانی نباید گفت، مثل این است که به یک ایرانی بگویی ریالی.»

جمال سجادی؛ فعال رسانه‌ای نیز گفته: «آیا واقعا بنی‌آدم اعضای یکدیگرند؟ اگر نمی‌توانید مرهم باشید لاقل نمک بر زخم مردم نپاشید.»

در پی واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به این سرخط خبرگزاری تابناک، این رسانه ساعاتی بعد تیتر خبر خود را با «سیل در افغانستان این‌گونه ۳۰۰ افغانی را با خود برد!» تغییر داد.

پیش‌تر وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که مردم و دولت این کشور با خانواده‌های قربانیان سیل در افغانستان ابراز همدردی می‌کنند.

پس از ورود طالبان به کابل در اسد ۱۴۰۰، بحث حقابه ایران، به یکی از موضوعات جنجال‌برانگیز در روابط جمهوری اسلامی و طالبان تبدیل شده است.

مطالب مرتبط