طالبان: تولید مواد مخدر در افغانستان نزدیک به «صفر» شده‌است

وزارت امور داخله طالبان در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفته‌است که از زمان تسلط این گروه بر افغانستان مبارزه با مواد مخدر افزایش یافته و کشت، تولید و قاچاق نزدیک به صفر رسیده‌است.

No photo description available.

در این پیام که امروز چهارشنبه، 6 سرطان از سوی سخنگوی وزارت داخله طالبان منتشر شده به فرمان رهبر این گروه برای مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر اشاره شده است. این وزارت ادعا کرده که برای اولین بار کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان کاهش قابل ملاحظه یافته و «گفته می‌توانیم نزدیک به صفر رسیده‌است».

در این پیام همچنین آمده که نیروهای طالبان طی نزدیک به سه سال گذشته نزدیک به 49 هزار عملیات برای مبارزه با مواد مخدر اجرا کرده و طی آن بیش از 17 هزار مظنون را بازداشت کرده‌اند. به گفته این وزارت طی این مدت همچنین 119 تن مواد مخدر و مشروبات الکلی و نزدیک به 5400 تُن مواد کیمیاوی کشف و ضبط شده‌است.

وزارت داخله طالبان ادعا کرده که 1315 کارخانه و لابراتوارهای مواد مخدر نیز از سوی این گروه از بین برده شده و نزدیک به 22 هزار هکتار زمین زراعتی از وجود خشخاش پاکسازی شده‌است.

جمع‌آوری و تداوی افراد معتاد به مواد مخدر

در پیام وزارت داخله طالبان آمده که این وزارت طی سه سال گذشته تمام معتادین را از کنار جاده‌ها، زیر پل‌ها و کوچه‌ها جمع آوری ‏و تداوی کرده و یا به مراکز درمانی منتقل کرده‌است.

به گفته این وزارت تعداد افراد معتاد جمع‌آوری شده از سوی نیروهای مبارزه با مواد مخدر طالبان، بیش از 115 هزار تن در سطح افغانستان است.

وزارت داخله همچنین گفته که یک مرکز پنج هزار بستر برای تربیت مجدد و درمان معتادان در شهر کابل ایجاد کرده‌است.

جهان همکاری کند

در بخش دیگری از این پیام طالبان ادعا کرده‌اند که برای ریشه‌کن سازی مواد مخدر اراده دارند و از کشورها و سازمان‌های همکار جهانی خواستار کمک و همکاری شده‌اند.

وزارت داخله طالبان گفته که جهان در بخش‌های فراهم کردن بدیل معیشت برای دهاقین، تداوی معتادین و سایر موارد با حکومت این گروه همکاری کنند.

هرچند برخی نهادهای اروپایی نیز کاهش مواد مخدر افغانستان در بازارهای اروپا را تایید کرده‌اند اما گفته‌اند که هنوز این پدیده در افغانستان ریشه‌کن نشده‌است. کشورهای همسایه افغانستان نیز همواره از قاچاق مواد مخدر این کشور گزارش داده و از طالبان خواسته‌اند که جلو این موارد را بگیرند.

از طرفی هم بخش انکشافی سازمان ملل متحد امروز گزارش داد که دست‌کم چهار میلیون نفر در افغانستان به مواد مخدر معتاد هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *