معاون رییس‌الوزرای طالبان و مفتی اعظم ازبکستان درباره زمینه‌های توسعه همکاری گفتگو کردند

هیأتی از علمای دینی ازبکستان به رهبری نورالدین خالق نظر؛ مفتی اعظم این کشور که به افغانستان سفر کرده، با عبدالسلام حنفی؛ معاون اداری رییس‌الوزرای طالبان دیدار و گفتگو کرد. طالبان می‌گویند در این دیدار درباره زمینه‌های توسعه همکاری میان این گروه و ازبکستان گفتگو شده‌است.

ارگ تحت کنترل طالبان در خبرنامه‌ای گفته‌است که این دیدار امروز پنج‌شنبه، 3 عقرب انجام شده‌است. هیأت علمای دینی ازبکستان روز گذشته وارد کابل شد و طالبان هدف سفر این هیأت را توسعه روابط میان دو کشور عنوان کرده‌است.

طالبان اعلام کرده‌اند که مفتی اعظم ازبکستان در این دیدار گفت که با توجه به مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی افغانستان و اوزبیکستان، دو طرف می‌توانند روابط خود را در عرصه‌های مختلف گسترش دهند.

طبق اعلامیه خبرنامه طالبان، حنفی نیز سفر هیأت مذهبی ازبکستان را به افغانستان نشانه دوستی، روابط نزدیک، همسایگی و منافع مشترک میان افغانستان و ازبکستان خواند.

معاون اداری ریاست الوزرا گفت: «این سفر امکان آن را فراهم می‌کند تا بر اساس مشترکات ما، زمینه همکاری‌های جدیدی میان دو کشور ایجاد گردد و گام‌های موثری در عرصه‌های تقویت روابط برداشته شود».

سفر هیأت عالی رتبه مذهبی ازبکستان به کابل در حالی است که طالبان برخلاف باورهای بسیاری رهبران مذهبی جهان اسلام سخت‌گیری‌های شدیدی را زیر نام شریعت بر مردم افغانستان تحمیل کرده است. طالبان در این مدت همچنین از علمای دینی کشورهای مختلف از جمله اندونزیا، ترکیه و بریتانیا میزبانی کرده‌اند.

این علمای دینی با آن که بر میانه‌روی در تطبیق احکام دینی تاکید کرده‌اند اما طالبان از سخت‌گیری‌های شان در جامعه نکاسته‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *