مایکل بلومبرگ: اجازه ندهیم ترامپ شکست بخورد

مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک در مصاحبه با اشپیگل از مخالفت‌های سیاسی‌اش با دونالد ترامپ می گوید، در عین حال او می گوید، باید به ترامپ کمک کرد تا رئیس جمهوری شکست خورده نشود.

blank

اشپیگل: شما ترامپ را خطری برای دموکراسی می دانید؟

مایکل بلومبرگ: امیدوارم این طور نباشد. سال ۲۰۱۶ در کنگره ملی دموکرات ها سخنرانی ای انجام دادم و در خصوص ترامپ هشدار دادم. آمریکا ۲۵۰ سال است با دموکراسی که بی نقص نیست دوام آورده است، می دانید. شاید دموکراسی آمریکا از تمام دنیا بهتر باشد. و من اطمینان دارم که دموکراسی آمریکا پا بر جا خواهد ماند.

اشپیگل: یکی از دلایل اصلی که مردم را به رای دادن به ترامپ سوق داد نارضایتی آنها از نظام سیاسی و نارضایتی از نخبگان حاکم بود. به نظر شما این از کجا نشات می گیرد؟

بلومبرگ: بسیاری از حامیان ترامپ فکر می کردند: «وضعیت موجود به من کمکی نکرده است. تغییر می خواهم. «ترامپ انتخاب شد و بخشی از آن به این خاطر بود که پیامی داشت»: «به خاطر آمریکا رای دهید.»، «آمریکا را بزرگ مرتبه کنید». «آمریکا» واژه خوبی است. «بزرگ مرتبه» واژه خوبی است. هیلاری هیچ موقع نشان نداد که پیامی دارد، الا اینکه «به من رای دهید چون من یک زن هستم». نمی خواهم بر کسی پوشیده باشد که من طرفدار هیلاری کلینتون نبودم، اما من فکر می کردم در مسابقه میان او و دونالد ترامپ، او رئیس جمهور می شد. اما ترامپ وعده های زیادی داد. و حالا او شش ماه است در قدرت است و هنوز یک برگه لایحه نیز تصویب نکرده است. الآن، من شخصا گفته ام که باید به او کمک کرد. به او رای ندادم. فکر نمی کردم آدم مناسبی باشد. اما از آنجا که رای داده ایم و او رای آورده است، حالا مسئولیت داریم تا به عنوان شهروندان به او کمک کنیم.

اشپیگل: کمک کنیم؟ فکر می کردم شما اختلاف نظرهای اصولی با او در خصوص همه چیز دارید.

بلومبرگ: بی تردید، من هنوز هم در خصوص اغلب موارد با او اختلاف نظر دارم. به شدت در خصوص بسیاری از موراد با او مخالفم، برای نمونه حذف اوباما کر یا کاهش مالیات. ما باید مالیات ها را بیشتر کنیم، نه اینکه کمتر کنیم، و به مالیات هایی که می گیریم نیاز داریم، قطعا، تا خدمات ارائه دهیم، در بخش های دفاعی، آموزشی و مراقبت های پزشکی. نباید بودجه این ها را به قیمت کاهش مالیات کم کنیم.

اشپیگل: پس چرا نباید از این که وی در پیگیری برنامه ای ناکام شود خوشحال بشوید؟

بلومبرگ: برای اینکه در انتها، پیام این خواهد بود: اوه، ترامپ سعی کرد به آنچه وعده داده بود عمل کند. «لیبرال ها» بودند که نگذاشتند. و فراموش می شود که در حقیقت حزب جمهوری خواه است که نمی گذارد این قوانین تصویب شود. من مایل هستم دیدگاه های وی را تغییر دهم. به طور قطع از بسیاری از کارهایی که انجام می دهد متنفر هستم. اما من اینجا زندگی می کنم. بچه هایم، نوه هایم اینجا زندگی می کنند. نمی خواهم او شکست بخورد. افتضاح است و به نفع بچه های من نیست. می خواهم ترامپ موفق باشد. فکر نمی کنم موفق شود و وقتی کارهایی انجام می دهد که اعتقاد دارم مضر است، به طور قطع سخت تلاش خواهم کرد تا مقابل اش بایستم. اما به نظرم ما نباید کاری را انجام دهیم که (سناتور جمهوری خواه) حرف اش را زده بود. وقتی اوباما انتخاب شد او گفت: «قرار است کاری کنیم که رئیس جمهوری یک دوره ای شود».

اشپیگل: به نظر شما ترامپ یک دوره دیگر انتخاب می شود؟

بلومبرگ: اول از همه، اعتقاد دارم احتمال این که چهار سال اول را به پایان برساند خیلی بالا است. احضار به دادگاه یک روند سیاسی است، نه حقوقی. حتی در مورد نیکسون هم اغلب جمهوری خواه به پیگرد حقوقی وی رای ندادند. دموکرات ها بودند که (در کنگره) در قدرت بودند و او را دادگاهی کردند. ممکن است ترامپ سکته قلبی کند، یا دست گلی به آب دهد جامعه خشمگین شود. اگر نه، چهار سال اش را تمام می کند. و بعد من می گویم که با ۵۵ درصد رای دوباره انتخاب می شود. چرا؟ برای اینکه رئیس جمهوری که سر کار است همیشه در کارزار انتخابات برتری دارد. به علاوه، در سال ۲۰۲۰، اقتصاد نمی تواند خیلی بد باشد، و ۱۴ کاندیدای دموکرات هم تا الآن گفته اند که می خواهند کاندیدا شوند. در نتیجه، مشاهده می کنید که رقبای وی بسیار شکننده هستند.

اشپیگل: بهترین کاندیدا برای شکست ترامپ در سال ۲۰۲۰ چه کسی است؟ یکی مثل برنی سندرز؟

بلومبرگ: سندرز زیادی لیبرال است، هرچند که یکی مثل جرمی کوربین در بریتانیا (رهبر حزب کارگر) باعث می شود که سندرز پیش پای اش کاپیتالیست به نظر بیاید. نمی دانم آیا برنی دوباره به عرصه ورود می کند. مردم می گویند می آید. الیزابت وارن شاید خوب باشد. خیلی باهوش است و در عین حال خیلی چپ.

اشپیگل: خودتان نمی خواهید وارد شوید؟

بلومبرگ: اوه، نه، بعید می دانم، می دانید، به هیچ چیز نمی خواهم دیگر ورود کنم. ۷۵ سالم است. اما بعضی مواقع فکر می کنم با کاری که الآن دارم انجام می دهم می توانم تغییرات بیشتری ایجاد کنم.

منبع: اشپیگل/ ترجمه دیپلماسی ایرانی

مطالب مرتبط