ابراز نگرانی سازمان ملل از شکنجه مرگبار زندانیان توسط طالبان

هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی از وضعیت زندانیان در زندان‌های طالبان می‌گوید که بررسی این نهاد نشان داده که طالبان با زندانیانی که در بندشان هستند، بدرفتاری می‌کنند.blank

در گزارش تازه این سازمان که امروز یکشنبه، ۵ جوزا منتشر شد، آمده‌است که طالبان با زندانیان اعمالی را انجام می‌دهند که شکنجه محسوب می‌شود و همچنین ادعاهایی وجود دارد که بعضی از زندانیان توسط طالبان کشته شده‌اند.

افق را در تلگرام دنبال کنید

گزارش یوناما افزوده که زندانیان نزد طالبان در شرایط بدی نگهداری می‌شوند و مجبور به انجام کارهای اجباری نیز می‌گردند.

یوناما این گزارش را براساس مصاحبه رو در رو با ۱۳ زندانی که در بند گروه طالبان بوده‌اند تهیه کرده‌است. این افراد در ۲۵ ماه اپریل سال جاری میلادی در عملیات ویژه نیروهای امنیتی افغانستان از یک زندان طالبان در ولایت ارزگان آزاد شدند.

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان از قول این افراد نوشته‌است که طالبان با آنها «بدرفتاری و آنان را شکنجه کرده، همچنین شماری از افراد غیرنظامی و کارمندان امنیتی را کشته‌اند».

این افراد افزوده‌اند که طالبان حداقل ۱۱ زندانی را در پیش چشم آنان کشته‌اند.

تادامیچی یاماموتو؛ نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان گفته‌است که به‌شدت نگران ادعاهای معتبر پیرامون بدرفتاری، شکنجه و کشتن غیرقانونی افراد غیرنظامی و کارمندان امنیتی و شرایط بد در زندان‌های طالبان است.

در این گزارش همچنین با ۵۳ تن که در زندان طالبان به‌نام «کلاتک» در روستای «شیرا» در ولسوالی ارزگان خاص نگهداری می‌شدند، مصاحبه شده‌است. در میان این افراد ۴۵ عضو نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و ۸ فرد غیرنظامی که شامل سه کارمند دولت بودند، نگهداری می‌شدند.

یوناما افزوده که اکثر این زندانیان در سال ۲۰۱۸ توسط طالبان بازداشت و سه تن آنان از سال ۲۰۱۶ تاکنون در بند طالبان بودند. این افراد در مصاحبه با سازمان ملل گفته‌اند که طالبان همیشه پاهای آنان را به زنجیر بسته و به‌گفته این نهاد آثار زخم بر پاهای شماری از این افراد در زمان مصاحبه نیز دیده می‌شده‌است.

براساس گزارش سازمان ملل ۵۲ تن این افراد گفته‌اند که مورد لت‌وکوب قرار می‌گرفته‌اند تا اطلاعات بدهند و یا به کارهای خاص اعتراف کنند. مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که در پنج اتاق تنگ زیرزمینی نگهداری می‌شدند و حتی به آنان «اجازه صحبت با همدیگر» داده نمی‌شد.

این افراد گفته‌اند که روزانه هفت ساعت از سوی طالبان مجبور به کار می‌شدند و اغلب مواد انفجاری می‌ساختند.

سازمان ملل این رفتار را مخالف “قانون بشردوستانه بین‌المللی” دانسته و افزوده که این زندانیان در فصل زمستان در فضای سرد و دمای زیر صفر درجه نگهداری می‌شدند و روزانه فقط دوبار به آنان نان و لوبیا می‌دادند.

سازمان ملل گفته‌است که زندانیان به کمک‌های اولیه صحی نیز دسترسی نداشتند و فقط برای آنان داروهای مسکن و ضد عفونی‌کننده برای شست‌و‌شوی زخم‌های‌شان می‌دادند.

این سازمان رفتار طالبان را خلاف هرگونه معیارهای بشردوستانه بین‌المللی خوانده‌است.

ریچارد بنت؛ رئیس بخش حقوق بشر یوناما گفته‌است: «سازمان ملل به طالبان یادآوری می‌کند که قانون بشردوستانه بین‌المللی در درگیری مسلحانه بین‌المللی و غیر بین‌المللی قابل اجرا است. این قانون می‌گوید که افرادی که به‌صورت مستقیم در درگیری‌ها سهیم نیستند و یا کسانی که از این کار دست کشیده‌اند، همیشه باید با آن‌ها برخورد انسانی صورت گیرد.»

واکنش طالبان: مغرضانه و نادرست
در همین حال، طالبان این گزارش را «مغرضانه و نادرست» خوانده و گفته‌اند که این گزارش یکطرفه است. گروه طالبان از یوناما انتقاد کرده که «چرا از بدرفتاری در زندان‌های تحت کنترل دولت و امریکا» گزارش نمی‌دهد.

مطالب مرتبط