واکنش تند ارگ به گزارش یوناما: عامل اصلی کشتار غیرنظامیان، طالبان هستند

ارگ ریاست جمهوری با رد آمار ارائه‌شده از تلفات غیرنظامیان از سوی یوناما می‌گوید که عامل بیشترین تلفات ملکی گروه طالبان است، نه دولت افغانستان.blank

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری، امروز چهارشنبه، ۹ اسد در یک نشست خبر در کابل به گزارش اخیر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) واکنش نشان ‌داد و گفت که شیوه جمع‌آوری اطلاعات یوناما برای این گزارش درست نبوده‌است.

در این گزارش که روز گذشته از سوی یوناما منتشر شد، آمده‌است که ۳۸۱۲ غیر نظامی در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ در افغانستان کشته شده‌اند و عامل ۳۸ درصد تلفات ملکی، نیروهای طرفدار دولت بوده‌اند. این گزارش طالبان را عامل ۳۷ درصد و داعش را عامل ۱۱ درصد تلفات غیر نظامیان خوانده‌است.

سخنگوی ریاست جمهوری اما می‌گوید که گروه طالبان عامل بیشترین تلفات غیر نظامیان بوده‌است.

آقای صدیقی گفت که هدف قراردادن تاسیسات ملکی از جمله مکتب‌ها، مسجدها و مراکز صحی از استراتژی این گروه است.

او افزود که شیوه جمع‌آوری معلومات از سوی یوناما مورد انتقاد شدید حکومت افغانستان است و ملاحظاتی جدی در این مورد وجود دارد.

سخنگوی ریاست جمهوری نسبت به دقیق و موثق‌بودن منابعی که اطلاعات را در دسترس یوناما قرار داده‌اند نیز اظهار تردید کرد و گفت که این گزارش مستندسازی نشده‌است. به‌گفته‌ او گزارش اخیر یوناما براساس خبرهای ابتدایی رسانه‌ها تهیه شده، در حالی که بعد از تحقیق این آمار تغییر کرده و یوناما آمار نهایی را در تهیه گزارش استفاده نکرده‌است.

صدیق صدیقی با اشاره به حملات یک هفته اخیر گفت که این حملات طالبان نشان می‌دهد که گروه طالبان روزانه حداقل ۲۰ نفر از غیر نظامیان را کشته‌اند؛ اما براساس گزارش هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان، این آمار به سه کشته در یک روز می‌رسد.

او می‌گوید که اگر براساس خبرهای ابتدایی گزارشی تهیه شود، کاملاً اشتباه است که یوناما این کار را کرده‌است.

آقای صدیقی همچنین افزود که تلفات ملکی «خط سرخ» دولت افغانستان است و بربنیاد دستور رییس جمهوری، از حمله در ساحاتی که احتمال صدمه‌رسیدن به افراد ملکی باشد، جلوگیری می‌شود.

سخنگوی ریاست جمهوری از یوناما خواست که هنگام تهیه گزارش از تلفات ملکی از دقت لازم کار بگیرد و کاری صورت نگیرد که جنایات گروه طالبان «سفیدکاری» شود.

او گفت که امیدوار است در عقب این گزارش اهداف دیگری وجود نداشته‌باشد.

صدیق صدیقی تاکید کرد که با مستندسازی تلفات ملکی از سوی سازمان‌هایی همچون یوناما، طالبان باید زیر بازپرس جهانی قرار بگیرند؛ چون به‌گفته‌ او، این گروه قصداً به افراد ملکی حمله می‌کند.

گروه طالبان نیز در مورد گزارش روز گذشته یوناما واکنش نشان داد و آن را «دور از انصاف» خواند. این گروه در اعلامیه‌ای گفت که فیصدی منسوب‌شده تلفات ملکی به طالبان دور از واقعیت است و این گروه قصداً غیر نظامیان را هدف قرار نداده‌است.

در گزارش یوناما آمده‌است که گروه طالبان در شش ماه ۵۳۱ نفر غیر نظامی را کشته و ۱۴۳۷ تن دیگر را زخمی کرده‌است.

مطالب مرتبط