دو زندانی سابق گوانتانامو به کابل رسیدند

دو زندانی سابق طالبان در زندان گوانتانامو پس از پایان حصر در عمان، امروز (دوشنبه، ۲۳ دلو) به کابل بازگشتند.

blank

مقام‌های طالبان اعلام کرده‌اند که دو زندانی گوانتانامو و از اعضای این گروه پس از پایان حصر در عمان، امروز دوشنبه، ۲۳ دلو، به کابل بازگشته‌اند.

اعضای طالبان برای استقبال از این دو نفر به میدان هوایی کابل رفته‌اند.

عبدالمتین قانع؛ سخنگوی وزارت داخله‌ طالبان از این دو نفر به‌نام‌های «ملا عبدالظاهر صابر» و «حاجی عبدالکریم» نام برده است.

او گفته که عبدالظاهر صابر، باشنده‌ اصلی روستای حصارک مرکز ولایت لوگر در دهم ماه می سال ۲۰۰۲ میلادی توسط نیروهای امریکایی بازداشت شد و پس از سپری‌کردن چهار ماه در زندان بگرام، در ماه اکتبر همین سال به زندان گوانتانامو منتقل شد.

قانع افزوده است که این عضو طالبان در ۱۶ جنوری ۲۰۱۷ از زندان گوانتانامو آزاد و به عمان منتقل شد و آن‌جا تحت نظارت بود.

به‌گفته‌ سخنگوی وزارت داخله‌ طالبان، عبدالکریم، زندانی دیگر گوانتانامو باشنده‌ اصلی روستای ووزیان ولسوالی تنی ولایت خوست است و در چهاردهم ماه آگست سال ۲۰۰۲ میلادی از سوی حکومت پاکستان بازداشت و به نیروهای امریکایی تحویل داده شد.

او افزوده است که عبدالکریم در اوایل سال ۲۰۰۳ از سوی امریکایی‌ها به زندان گوانتانامو منتقل شد و پس از ۱۴ سال از گوانتانامو آزاد و به عمان انتقال داده شد.

به‌گفته‌ او، این عضو طالبان نیز هفت سال در عمان تحت نظارت و بدون اجازه‌ سفر بوده است.

مقام‌های امریکایی تاکنون درباره‌ برگشت این دو نفر چیزی نگفته‌اند.

به‌تازگی رسانه العربیه به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که امریکا در توافقی با طالبان، یک معاون اسامه بن لادن؛ رهبر پیشین گروه القاعده را در ازای آزادی یک گروگان امریکایی مبادله می‌کند.

به‌گفته‌ منابع العربیه، امریکا در ازای آزادی رایان کوربت، شهروند امریکایی در نزد طالبان، با آزادی «محمدرحیم حقمل افغانی» که به‌عنوان معاون ویژه‌ بن لادن فعالیت می‌کرد و یک زندانی دیگر افغان موافقت کرده است.

طبق این گزارش، قرار است این مبادله امروز انجام شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *