تلاش بانک جهانی برای تدوین طرح‌ توسعه اقتصادی افغانستان پس از صلح

دفتر بانک جهانی در کابل اعلام کرد که این بانک در حال مشورت برای تدوین طرح‌ برنامه‌های انکشافی و توسعه‌ای در افغانستان پس از توافق صلح با طالبان است.

blank

در یک اعلامیه این دفتر که امروز (پنج‌شنبه، ۳۱ اسد) منتشر شده، آمده‌است که بانک جهانی تاکنون چندین دور نشست‌ مشورتی را در این مورد با شماری از همکاران بین‌المللی و افغان برگزار کرده‌است.

هینری کرالی؛ رییس دفتر بانک جهانی در افغانستان گفته‌است که جمع‌آوری نظرات و مشورت‌های مردم به بانک جهانی کمک می‌کند که طرح یک برنامه‌ اقتصادی فراگیر و مبتنی بر نیازمندی‌های مردم افغانستان را پایه‌ریزی شود.

او افزود که گفتگوها برای صلح در افغانستان به یک مرحله‌ حساس رسیده‌است. به‌گفته‌ آقای کرالی نقش بانک جهانی در این راستا به ارائه تحلیلی واضح و مشور‌ت‌های فنی محدود می‌شود و به هیچ وجه در روند مذاکرات میان طرف‌ها نقش ندارد.

آقای کرالی افزود: «برای ما طرح برنامه‌های اقتصادی آینده در اولویت قرار دارد.»

در این اعلامیه تاکید شده که دورنمای صلح در افغانستان زمانی خوب به‌نظر می‌رسد که پس از توافق صلح «زمینه توسعه اقتصادی و اشتغال کسانی که به‌دلیل فقر مجبور به پیوستن به گروه‌های مسلح مخالف دولت می‌شوند» فراهم شود.

در این اعلامیه از تمام «نخبه‌ها و صاحب‌نظران افغان» دعوت‌شده که نظرات و مشورت‌‌های‌شان را از طریق ایمیل‌آدرس‌های رسمی بانک جهانی در افغانستان با آنان شریک سازند.

درخواست طرح‌ریزی برنامه انکشافی برای افغانستان پس از توافق صلح با طالبان، سال گذشته در کنفرانس جنوا از سوی بانک جهانی مطرح شده‌بود و این بانک گفته‌بود که روی آن کار خواهد کرد.

در همین حال گفته می‌شود نماینده‌های امریکا و طالبان به رسیدن به یک توافق صلح در افغانستان نزدیک شده‌اند و تنها چند مورد اختلافی میان دوطرف باقی مانده‌است.

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای افغانستان نیز دهمین دور سفرش برای صلح در افغانستان را امروز آغاز کرده و قرار است با نمایندگان گروه طالبان در دوحه بار دیگر مذاکره کند. طبق اعلامیه وزارت خارجه امریکا، او پس از گفتگو با طالبان در دوحه به کابل سفر می‌کند و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار خواهد کرد.

مطالب مرتبط