احتمال از سرگیری بررسی جنایات جنگی نظامیان امریکایی در افغانستان

دیوان بین‌المللی کیفری (دادگاه لاهه) درخواست دادستان کل این دیوان برای تجدید نظر در مورد تصمیم رد تحقیق جنایات جنگی امریکا در افغانستان را پذیرفت. این دادگاه پیشتر بر اثر فشارهای امریکا از بررسی این پرونده‌ عقب‌نشینی کرده‌بود.blank

اکنون فاتو بنسودا؛ دادستان دادگاه بین‌المللی لاهه این اجازه را دریافت کرده تا درباره تصمیم قضات این دادگاه که مانع تحقیق درباره جنایات جنگی نظامیان امریکایی در افغانستان شده بودند، درخواست تجدید نظر کند.

او تصمیم رد تحقیق جنایات جنگی امریکا در افغانستان را به شعبه تجدید نظر این دیوان منتقل خواهد کرد.

این دادگاه روز سه‌شنبه، ۲۶ سنبله با نشر بیانیه‌ای گفت: «اگر بنسودا تصمیم دفتر تحقیقات مقدماتی برای رد تحقیق جنایات جنگی امریکا در افغانستان را به شعبه تجدید نظر این دیوان منتقل کند، آخرین تصمیم درباره پذیرش یا عدم پذیرش درخواست تحقیق جنایات مذکور را قاضیان این شعبه صادر خواهند کرد.»

فاتو بنسودا در نوامبر ۲۰۱۷ از دیوان بین‌المللی کیفری درخواست کرد تا درباره ادعاهایی مبنی بر اینکه سربازان امریکایی، افغان و طالبان جنایاتی را علیه بشریت انجام داده‌اند، تحقیق کند.

بنسودا همچنین تقاضا کرد که درباره وظایف ماموران سازمان استخباراتی امریکا در افغانستان و سایر کشورهای عضو این دیوان نیز تحقیقاتی انجام دهد.

در ماه اپریل، فقط چند روز پس از آن‌که دولت امریکا ویزای بنسودا را به‌دلیل تلاش برای رسیدگی به جنایات نظامیان این کشور در افغانستان لغو کرد، قضات دادگاه لاهه درخواست او را برای بررسی این موضوع رد کردند.

دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا این تصمیم دادگاه را که در پی فشارهای واشنگتن و تهدید برای اعمال تحریم علیه این دادگاه اتخاذ شده‌بود «پیروزی بین‌المللی بزرگ» خوانده‌بود.

او دادگاه لاهه را به‌دلیل «اختیارات قضایی گسترده» و عدم «مسؤولیت‌پذیری» محکوم کرد و آن را تهدیدی برای تمامیت ارضی امریکا خواند.

قربانیان و گروه‌های حامی حقوق بشر اما ضمن محکوم‌کردن تصمیم این دادگاه بین‌المللی با توجه به زمان‌بندی این تصمیم با تهدیدات واشنگتن گفتند که دادگاه تحت فشارهای سیاسی امریکا تسلیم شده‌است.

مطالب مرتبط