واکنش مردم به مواضع فیسبوکی صالح؛ انتقاد با طعم تهدید و انتقام

پست اخیر امرالله صالح؛ معاون اول دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» و رییس روند سبز در فیسبوک درباره دشنام شماری از افراد به او، از سوی بسیاری از کاربران افغان شبکه‌های اجتماعی، واکنش برانگیز‌ شده و آن‌ها آقای صالح را به تهدید منتقدان، بی‌ظرفیتی و سوء استفاده از قدرت متهم کرده‌اند.

blank

آقای صالح در صفحه شخصی‌اش در فیسبوک نوشته‌ است: «از انتقاد سالم و سازنده استقبال کرده و می‌کنم؛ اما دشنام و دشنام‌دهنده را فراموش نمی‌توانم، هرگز!»

او در ادامه نوشته است: «این بخش از حافظه ام بسیار قوی است و تکنالوژی نیز به این قوت افزوده است. شک نکنید. گاهی حافظه قوی موجب بیم است.»

بی‌ظرفیتی سیاسی
لحن این پست فیسبوکی از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی تهدید تلقی شده‌است. شماری از کاربران این سخنان را نشانه «ضعف و بی‌ظرفیتی» آقای صالح دانسته‌اند.

یکی از کاربران فیسبوک در این مورد نوشته‌است: دشنام دادن زشت و غیر اخلاقی است؛ اما این‌گونه تهدیدکردن هم از سوی کسی که ادعای «سیاست» دارد، نشانه «ضعف و بی‌ظرفیتی» است.

فردین عیار دیگر کاربر افغان است. او که دانشجوی مطالعات رسانه‌های جدید در چین است، در واکنش به پست امرالله صالح نوشته است: «من اعتراض می‌کنم تا او یادداشت کند.»

آقای عیار گفته است: رخ پست آقای صالح منتقدینش را نشانه می‌گیرد تا کل مخاطبان وی را. در این پست از حافظه انسان و قدرت تکنالوژِی‌های نوین به مثابه موتور جستجوگر حافظه تاریخی انسان یاد‌آوری کرده‌بود، به لحاط عرف اجتماعی، این حرف دقیق است؛ اما از منظر علمی قابل نقد؛ چون در آشفته‌بازار سیاست افغانستان هر کس می تواند فکر منتقدانش را از رسانه‌های اجتماعی مطالعه کند و بر مبنای آن حکم صادر کند.

او در ادامه نوشته است: در شرایطی که اکثریت کاربران مجازی تابع دسپلین اخلاقی در برخورد با مخاطب نیستند، شما چگونه می‌توانید برخوردهای انتقادی و یا دشنام افراد را در حافظه خود ثبت کنید، الا این‌که واحد علمی رسانه‌های جدید را در بدنه نظام ایجاد کنید و یا در موارد غیر ضروری از آن «اسکرین‌شات» بگیرید؟

بیشتر بخوانید:

ادبیات کوچه‌بازاری
امین‌الدین هاشمی هم گفته است: معلوم شد که او ظرفیت مدیریتی ندارد و از ادبیات کوچه‌بازاری و عقده‌مندانه بهره می‌برد؛ چیزی که آقای صالح هر از گاهی تیم ثبات و همگرایی را به آن متهم کرده می‌کند.

تهدید مردم نوعی تروریزم است
عطاءالله امیری؛ دیگر کاربر افغان نوشته است: اظهارات تهدیدآمیز و وحشت‌آفرین به آدرس مردم، خود نوعی از «تروریزم» است که آقای صالح تازه به آن متصل شده‌است. مردم یک آدرس جمعی، نیروی جمعی، خرد جمعی و وجدان جمعی اند، هراس‌افگنی به این آدرس نه تنها «سبک‌اندیشی و خودفریبی» است؛ بلکه چهره زشت او را بیشتر از پیش نزد مردم مردود می‌سازد و به هیچ وجه زیان معنوی یا فزیکی به مردم وارد شده نمی‌تواند.

او خطاب به آقای صالح گفته است: حضور فزیکی و جایگاه معنوی شما دیگر در میان مردم قابل لمس نیست، تعدادی که به اندازه سرانگشتان شما از خانواده یا روند سبز تان باقی مانده، نگران آن روزی اند که پس از کوچیدن؛ ولی‌نعمت جنون‌زده به امریکا یا وطن اصلی‌اش، بالاخره شما را در آغوش خواهند گرفت یا در صحرای بی‌کسی، یأس و ناامیدی رهای‌تان خواهند کرد.

صالح حق دارد
در این میان، عده‌ای هم به آقای صالح حق داده‌اند که از توهین‌ها و دشنام‌ها آزرده شود. آن‌ها گفته‌اند که اگر همین‌قدر انتقادی که از آقای صالح کردید، اندکی هم دسته‌های فحاشی‌تان را نصیحت می‌کردید، نه از تهدید خبری بود و نه از دشنام.

عدالت دنیوی و اخروی
پس از واکنش‌های مردمی در مقابل پست آقای صالح، او یک روز بعد (سه شنبه، ۲۶ قوس) پست دیگری در فیسبوک‌اش منتشر کرد و این بار «عدالت اخروی و دنیوی» را به ناسزاگویان، یادآور شد.

آقای صالح نوشت: «هتک حرمت و ناسزاگویی به دیگران و آن‌هم بر اساس شک و گمان، پرونده اخروی و دنیوی شما را ضخیم می‌سازد. ملایک برای عدالت اخروی و کارمندان برای عدالت دنیوی گزارش می‌نویسند. حیات با مسؤولیت پیشه کنید.»

شماری از کاربران اما آقای صالح را به‌جای رصدکردن کار ملایک برای خلایق، به فکرکردن به مسایل بزرگتر توصیه کرده‌اند.

یک منتقد دیگر اما با شعر به استقبال پست‌های بحث‌برانگیز امرالله صالح رفته و خطاب به او نوشته‌ است:
جلوه پالش کفش دگران کار تو بود
چشم بد دور که هم رنگی و هم رنگمالی!

مطالب مرتبط