وزیر صحت: چین به افغان‌های مقیم آن کشور اجازه بازگشت ندهد

فیروزالدین فیروز؛ وزیر صحت عامه از دولت چین خواسته‌است که به هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، به نمایند‌گان شرکت‌های تجاری و آن‌ گروه از افغان‌هایی که اخیراً به چین رفته‌اند، اجازه پرواز به افغانستان را ندهد.blank

وزارت صحت عامه، امروز ( دوشنبه، ۷ دلو) در اعلامیه‌ای گفته‌است که وزیر صحت عامه این درخواست را در گفتگویی تلفونی با وانگ یو؛ سفیر چین در کابل مطرح کرده‌است.

در این اعلامیه آمده‌است: «وزیر صحت عامه کشور برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در افغانستان، از آقای وانگ یو خواست تا زمان بهترشدن وضعیت، برای نمایند‌گان شرکت‌های تجاری و آن‌عده افغان‌هایی که اخیرا به کشور چین سفر نموده‌اند، اجازه پرواز به افغانستان را ندهد.»

وزیر صحت عامه همچنین در گفتگو با سفیر چین از وضعیت دانشجویانی افغان که در شهر ووهان و دیگر شهرهای چین هستند، ابراز نگرانی کرده و از او خواستار مراقبت از وضعیت صحی آنان شده‌است.

این در حالی‌است که دانشجویان افغان در شهر ووهان چین می‌گویند که به دنبال شیوع ویروس کرونا در این شهر، تمام فروشگاه‌ها بسته شده و آنان با کمبود غذا مواجه‎ اند. شماری از این دانشجویان در گفتگو با رسانه‌ها، از دولت افغانستان خواسته‌اند تا آنان را از چین خارج کند.

سفارت افغانستان در چین هم اعلام کرده که به محض دریافت اجازه، اقدام به انتقال دانشجویان و خانواده‌های افغان ساکن ووهان خواهد کرد.

همزمان، هارون چخانسوری؛ سرپرست وزارت خارجه نیز روز یکشنبه، نشستی اضطراری را برای کمک عاجل به شهروندان و دانشجویان افغانستان مقیم شهر ووهان چین برگزار کرد.

آقای چخانسوری در مورد انتقال ۶۲ دانشجوی گیرمانده در شهر ووهان، به سفیر افغانستان در چین دستور داد تا به محض رفع حالت قرنطین، برای انتقال دانشجویان افغان از این شهر اقدام کند.

با این حساب، درخواست وزارت صحت عامه از سفیر چین با آنچه از سوی وزارت خارجه و سفارت افغانستان در چین مطرح شده، منافات دارد.

مطالب مرتبط