آغاز عملیات دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ

اتحادیه اروپا اعلام کرد که ماموریت امنیتی، دفاعی دریایی خود در دریای سرخ را به نام «آسپیدس» آغاز کرده است.

blank

 اتحادیه اروپا امروز دوشنبه(۱۹فبروری) با صدور بیانیه‌ای از آغاز ماموریت دریایی این اتحادیه در دریای سرخ موسوم به «آسپیدس» خبر داد و تاکید کرد که هدف از این عملیات فقط دفاعی خواهد بود.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا «هدف از این عملیات امنیتی دفاعی دریایی، بازگرداندن و حفظ آزادی دریانوردی در دریای سرخ و خلیج فارس» است.

بر اساس بیانیه یادشده، حوزه ماموریت آسپیدس در امتداد تنگه باب‌المندب، تنگه هرمز و همچنین آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ، خلیج عدن، دریای عرب، خلیج‌فارس و دریای عمان تعریف شده است.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا، فرمانده عملیات کومودور واسیلیوس گریپاریس و فرماندهی نیروها نیز برعهده دریاسالار استفانو کوستانتینو است. مقر آسپیدس هم در لاریسا، یونان مستقر عنوان شده است.

در همین حال جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد: این عملیات نقش کلیدی در حفاظت از منافع تجاری و امنیتی، اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی گسترده تر، ایفا خواهد کرد.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس افزود: ما برای حفاظت از منافع تجاری و امنیتی اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی، اقدامی جسورانه صورت دادیم.

گفتنی است از زمان شروع عملیات نظامی رژیم اسرائیل علیه مردم غزه، ارتش یمن در حمایت از مقاومت ملت فلسطین، چند کشتی رژیم اسرائیل یا کشتی‌های حامل کالا که عازم سرزمین‌های اشغالی بود را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *