کرونا در افغانستان؛ از تدابیر دولت تا نگرانی مردم

پس از همگانی‌شدن ثبت سه مورد مشکوک به ویروس کرونا در هرات، تیم‌های صحی آزمایش‌های این افراد را به منظور تشخیص به کابل فرستادند. اکنون وزارت صحت عامه می‌گوید که تنها یک مورد آن مبتلا به کرونا است. این وزارت هرچند میزان کشندگی این ویروس را دو درصد می‌داند و از آمادگی‌ها برای جلوگیری از انتشار و تلفات برخاسته از آن صحبت می‌کند؛ اما نگرانی شهروندان در مورد شیوع، تلفات و اضرار اقتصادی آن بر جامعه بیش‌تر از هر زمان دیگری است.blank

ویروس کوین- ۱۹ یا کرونا که حدود دو ماه قبل در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد، اکنون به ۳۳ کشور سرایت کرده و تنها در چین دو هزار و ۵۹۲ تن را کشته و نزدیک به ۸۰ هزار نفر را نیز مبتلا کرده‌است. این ویروس به تازگی در ایران هم شیوع پیدا کرده و در کمتر از پنج روز ۴۷ نفر را مبتلا کرده و ۱۲ قربانی گرفته‌است.

هنوز کمتر از نیم‌ساعت از ابراز نظر وزیر صحت عامه کشور در مورد شیوع و چگونگی راه‌های جلوگیری و نیز امکانات محو کرونا در کشور نگذشته بود که از ثبت دومین مورد مثبت آن در هرات خبر داده شد.

وضعیت فوق‌العاده در هرات
ثبت اولین مورد مثبت شیوع کرونا در هرات و افزایش نگرانی‌ها سبب شد تا وزیر صحت عامه کشور تدابیر این وزارت را با مردم شریک سازد.

فیروزالدین فیروزگفت که از سه مورد مشکوک تنها یک مورد آن مثبت بررسی شد و یک مرد ۳۵ ساله که به تازگی از قم ایران برگشته، به این ویروس مبتلا شده‌است؛ اما ایران امروز گفته‌است که کرونا از پاکستان، افغانستان و چین به آن کشور شیوع پیدا کرده‌است.

به گفته وزیر صحت، در هرات وضعیت فوق العاده اعلام شده‌است. او از شهروندان خواست که از سفرهای غیر ضروری به هرات خودداری کنند.

در هرات هم مسؤولان محلی، تدابیر سخت‌گیرانه‌ای را برای مهار این ویروس به اجرا گذاشته‌اند. مرزهای زمینی با ایران، بسته شده و از افرادی که به تازگی از ایران بازگشته‌اند نیز خواسته شده تا حد اقل دو هفته از خانه خارج نشوند.

وزیر صحت عامه، از همه مردم هرات خواست تا حفظ‌الصحه را مراعات و برای محو آن الی یک ماه بی‌مورد از خانه‌های‌شان بیرون نشوند. او همچنین از شرکت‌های هوایی و زمینی خواست تا امر ثانی این وزارت، مسافرین را از هرات به ولایت‌های دیگر و بالعکس انتقال ندهند.

تدابیر وزارت صحت
وزیر صحت عامه کشور میزان کشندگی این ویروس را تنها دو درصد (از هر صد نفر دو نفر) خواند و افزود که برای جلوگیری از شیوع و تحت مراقبت قرار دادن مبتلایان به آن، تدابیر لازم گرفته شده‌است؛ طوری که یک شفاخانه مشخص ۲۵۰ بستری در مرکز ایجاد شده و در عین حال در شفاخانه‌های حوزوی نیز ۳۰ – ۳۰ بستر برای جلوگیری از انتشار احتمالی آن در نظر گرفته شده‌است.

آقای فیروز همچنین گفت: از نهادهای مددرسان و بخش صحی جهان خواهان حمایت همه‌جانبه شده‌اند و ۲۰ میلیون دالر برای مقابله با آن نیازسنجی شده که از آن جمله تاکنون تعهد پنج میلیون دالر را به‌دست آورده‌اند.

blank

قیمت ۱۵ برابری ماسک
در پی انتشار خبرهای اولیه از شیوع ویروس کرونا در هرات، قیمت ماسک در کشور و به خصوص در پایتخت چندین برابر شد؛ قسمی که قیمت یک ماسک ساده از دو افغانی به بیشتر از ۲۰ تا ۳۵ افغانی در دواخانه‌ها به فروش می‌رسد. شماری از فروشندگان ماسک در کابل علت گرانی آن را قاچاق آن به چین و کشورهای خارجی عنوان می‌کنند.

وزارت صحت عامه اما می‌گوید که تمامی ذخیره‌گاه‌های ماسک در کشور از یک هفته بدین‌سو قرنطین شده و در تبانی با وزارت‌های امنیتی از قاچاق آن جلوگیری کرده‌است.

این وزارت به چند کارخانه تولید ماسک در کشور نیز هدایت تولید بیشتر داده و از آن‌ها اعلام حمایت کرده‌است.

واکسین کرونا کی به دست مردم می‌رسد؟
با گسترش ویروس کرونا در چین و کشورهای دیگر و بلندرفتن آمار تلفات برخاسته از آن، اکثر کشورهای جهان تلاش کردند تا داروی ضد آن را بسازند؛ اما موفق نشدند. چین هم برای مقابله با آن از داروی ضد ایدز استفاده می‌کرد که تا جایی مؤثر خوانده شده‌بود؛ ولی روز یکشنبه وزیر صحت عامه چین از ساخت داروی نهایی ضد این ویروس خبر داد و گفت که این دارو به زودی برای همه مبتلایان به کرونا در چین به گونه رایگان توزیع می‌شود.

وزارت صحت عامه کشور اما با ثبت اولین مورد مثبت کرونا در هرات می‌گوید که با توجه به اطلاع و ارتباط آن‌ها با چین، این دارو الی ۱۵ ماه به بازار عرضه نخواهد شد.

تدابیر پیش‌گیرانه
برای جلوگیری از شیوع این ویروس راهکارهای صحی و جهانی وجود دارد که باید از سوی همه جدی گرفته‌ شود. وزارت صحت عامه نیز بزرگ‌ترین چالش موجود را عدم همکاری مردم می‌خواند و می‌گوید برای محو این ویروس همکاری مردم لازم است.

مطالب مرتبط