کرونا در ایران، هراس در هرات؛ از بازگشت مهاجران تا فقدان امکانات

روزانه نزدیک به ۴۰۰ نفر از باشندگان هرات برای تب‌سنجی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا به شفاخانه حوزوی هرات مراجعه می‌کنند. ثبت یک مورد مثبت ویروس کرونا در هرات، باعث نگرانی جدی باشندگان این ولایت شده‌است.

blank

هرات هم‌مرز با کشور ایران است و در خطر شیوع ویروس کرونا از این کشور قرار دارد. هم‌اکنون شمار زیادی از ساکنان هرات با ماسک در سطح شهر گشت‌و‌گذار می‌کنند.

سید ابراهیم بسیم؛ مسؤول بخش انتانی شفاخانه دولتی هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که در حال حاضر ۳۰ مورد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا تحت مراقبت در شفاخانه حوزوی هرات قرار دارند.

او می‌افزاید: «ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم که موارد مثبت ویروس کرونا را شناسایی کنیم. تا فعلا یک مورد مثبت کرونا به ثبت رسیده. تیم‌های صحی در شفاخانه حوزوی هرات برای مقابله با ویروس کرونا افزایش یافته‌اند.»

نبود امکانات کافی
برخی از داکتران شفاخانه حوزوی هرات اما با حفظ هویت‌شان به خبرگزاری افق می‌گویند که امکانات کافی برای تشخیص افراد مبتلا به ویروس کرونا وجود ندارد.

یکی از دکتران می‌گوید که دستگاه‌های تب‌سنج برای ویروس کرونا، هر لحظه میزان دمای بدن بیماران را متفاوت نشان می‌دهد. حتی برخی از داکتران مدعی هستند که به ماسک و دست‌کش نیز دسترسی ندارند و خودشان در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

مسؤولان صحی هرات در مورد نبود امکانات ابراز نظری نمی‌کنند.

موج دوبرابری بازگشت از ایران
پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، شمار زیادی از شهروندان افغان از این کشور برگشته‌ یا در حال بازگشت هستند. آمار ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات نشان می‌دهد که روزانه تا دو هزار نفر از مرز اسلام‌قلعه به کشور وارد می‌شوند.

جاوید نادم؛ رییس مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات به خبرگزاری افق گفت که به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران، آمار برگشت‌کنندگان از ایران دوبرابر شده‌است.

سید ابراهیم بسیم؛ مسؤول بخش انتانی شفاخانه حوزوی هرات هم گفت که ۲۰ تن بر کارمندان صحی در مرز اسلام‌قلعه به منظور تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا افزوده شده‌است.

او افزود که تیم‌های صحی در میدان هوایی هرات و مرز تورغندی با ترکمنستان نیز برای تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا توظیف شده‌اند.

از سوی دیگر، مقام‌های محلی در ولایت‌های فراه و نیمروز به خبرگزاری افق گفته‌اند که روزانه تا دو هزار شهروند افغان از طریق گذرگاه مرزی شیخ ابونصر فراهی فراه و پل ابریشم نیمروز وارد کشور می‌شوند.

بیشتر از مرز اسلام‌قلعه هرات، تهدید شیوع ویروس کرونا از ولایت‌های فراه و نیمروز وجود دارد.

اعضای شورای ولایتی فراه و نیمروز مدعی هستند که تیم‌های کوچک صحی مستقر دراین مرزها برای تشخیص بازگشت‌کنندگان از ایران کافی نیست.

پیش‌تر فیروزالدین فیروز؛ وزیر صحت عامه نیز با سفر به ولایت نیمروز از مرز پل ابریشم دیدار کرد. او از حکومت ایران خواست که روند اخراج اجباری مهاجرین افغان را به‌خاطر شیوع ویروس کرونا متوقف کند؛ اما تاکنون ایران به این درخواست اعتنایی نکرده‌است.

blank

افزایش قیمت‌ ماسک و میوه
با ثبت یک مورد مثبت ویروس کرونا در هرات، تقاضا برای استفاده از ماسک افزایش یافته‌است. داروخانه‌ها در هرات می‌گویند که هر ماسک در بازار به ۲۰ افغانی به فروش می‌رسد. بیش‌ترین کالای فروخته‌شده در داروخانه‌های هرات طی روزهای جاری، ماسک است.

با توصیه داکتران برای خوردن میوه‌ها با مقدار بلند ویتامین سی، قیمت مالته، نارنج و لیمو نیز در هرات قیمت آن افزایش یافته‌است. باشندگان هرات بر این باور اند که خوردن این میوه‌ها مقاومت وجودشان در مقابل کرونا را بلند می‌برد.

تلاش مردم برای مقابله با کرونا

در چندین نوبت، جوانان هرات برای مقابله با ویروس کرونا در نقاط مختلف شهر هرات به توزیع ماسک‌ و بروشورهایی در مورد علایم ویروس کرونا اقدام کرده‌اند. این کمپاین‌ها در سطح شهر و ولسوالی‌های هرات نیز راه‌اندازی شده‌است.

مسعود مسلم؛ یکی از برگزارکنندگان این کمپاین‌ها روز چهارشنبه، ۱۴ حوت به خبرگزاری افق گفت: «ما باید آگاهی‌دهی مردم را بلند ببریم، تا آمار مبتلایان به ویروس کرونا کم شود. ما در معرض ویروس کرونا قرار داریم. باید به مردم ماسک و بروشور توزیع شود.»

هفته گذشته اتحادیه چاپخانه‌داران هرات نیز بیش از ۳۰۰ هزار برگه آگاهی‌دهی در مورد ویروس کرونا را به چاپ رساند و این برگه‌ها در شهر و ولسوالی‌های هرات به هدف بلندبردن آگاهی مردم در مورد ویروس کرونا و چگونگی وقایه آن توزیع شده‌است.

مطالب مرتبط