نگرانی کمیسیون حقوق بشر از نشر تصاویر کودکان فقیر در شبکه‌های اجتماعی

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که نشر تصاویر و ویدیوهایی از کودکان فقیر و بی‌بضاعت در شبکه‌های اجتماعی در حال دریافت کمک، آنان را در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار می‌دهد.blank

این کمیسیون امروز چهارشنبه، ۳۱ ثور در اعلامیه‌ای از نشر تصاویر و ویدیوهایی از این دست ابراز نگرانی کرده‌است.

در ابن اعلامیه آمده‌است که نشر تصاویر کودکان در حالی که چهره و هویت آن‌ها آشکار است، به عواطف و احساسات آن‌ها آسیب زده و همچنان آنان را در معرض آسیب‌های جانبی روانی – اجتماعی قرار می‌دهد.

اعلامیه افزوده که این امر همچنین سبب می‌شود که در فرایند جامعه‌پذیری، بازپروری، ادغام دوباره و مشارکت کودکان در امور اجتماعی اختلال ایجاد شود و بر کودکان بیننده چنین تصاویر و ویدیوها د و در نهایت، چنین تصاویر و ویدیوها بر کودکان بیننده نیز اثرهای من اثر منفی برجا می‌گذارد.

این کمیسیون گفته که براساس قانون اساسی کشور، قانون حمایت از حقوق کودکان، مفاد کنوانسیون‌ بین‌المللی حقوق کودک، اعلامیه‌ی جهانی حقوق کودک و دیگر اسناد بین‌المللی، رعایت منافع و مصالح علیای کودکان در همه امور مربوط به آن‌ها به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده است.

کمیسیون حقوق بشر افزوده که براساس این حق، هر نوع بهره‌برداری از کودک از جمله بهره‌برداری فزیکی، اقتصادی، روانی، جنسی و… ممنوع و خلاف کرامت انسانی است.

اعلامیه افزوده که نشر چنین تصاویر مطابق قوانین نافذ‌ه‌ کشور، بهره‌کشی از کودک خوانده می‌شود و نیازمند پیگرد عدلی است.

کمیسیون حقوق بشر از مسوولان رسانه‌ها و موسسات خیریه نیز خواسته است که در این مورد حرفه‌ای و مسوولانه عمل کنند.

این کمیسیون از وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیز خواسته است که برای نظارت بر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌منظور حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر به‌ویژه زنان و کودکان به‌گونه‌ی جدی اقدام کنند.

مطالب مرتبط