طالبان از تصمیم حکومت برای رهایی ۲ هزار زندانی‌ این گروه، استقبال کردند

طالبان از تصمیم تازه حکومت مبنی بر رهایی دو هزار زندانی این گروه استقبال کردند و آن را «گام خوب» در روند صلح خوانده‌اند. حکومت در پاسخ به برقراری آتش‌بس از سوی طالبان، روند رهایی دو هزار زندانی این گروه را آغاز کرده‌است.blankسهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به تازگی در یک پیام توییتری گفته بر اساس توافق‌نامه امریکا و طالبان، نیاز است تا پنج هزار زندانی این گروه، برای اعتمادسازی میان دو طرف آزاد شوند تا موانع سد راه مذاکرات بین‌الافغانی برداشته شود.

او افزوده‌است که طالبان نیز برای رهایی زندانیان نیروهای امنیتی متعهد‌ هستند.

طالبان سه روز عید را آتش‌بس اعلام کردند. حکومت را ضمن استقبال از این اعلام طالبان گفته که به رعایت اصول آتش‌بس متعهد‌است. همچنین ارگ ریاست جمهوری (یک شنبه، ۴ جوزا) اعلام کرد که در پاسخ به برقراری آتش‌بس از سوی گروه طالبان، روند رهایی دو هزار زندانی این گروه را را آغاز کرده‌است.

حکومت هفته گذشته، به دنبال افزایش خشونت و  به دلیل نبود تناسب در آزادسازی زندانیان دو طرف، روند رهایی زندانیان را  به گونه موقت متوقف کرده بود.

قرار است پنج هزار زندانی‌ طالبان در برابر یک هزار زندانی دولت تبادله شوند.

تاکنون یک هزار زندانی طالبان آزاد شده‌اند؛ اما در مقابل ۲۶۱ زندانی نیروهای امنیتی از قید طالبان رها شده‌اند.

بر اساس تفاهم حکومت و طالبان، در بدل رهایی یک هزار زندانی طالبان، ۲۰۰ زندانی نیروهای امنیتی از زندان‌های طالبان آزاد می‌شوند.

گفتنی‌است که تبادله زندانیان، به ویژه رهایی ۵ زندانی طالبان پیش‌شرط این گروه برای مذاکره با دولت است.

مطالب مرتبط