تب داغ عیدگردی در هرات، فاجعه انسانی در راه است؟

بسیاری از ساکنان هرات در غرب افغانستان، کرونا را جدی نمی‌گیرند و در روزهای عید هم چنان به دیدن اقارب‌شان، رفتن به مهمانی‌ها و مکان‌های تفریحی مصروف هستند. این قشر از هراتیان به توصیه‌های صحی مبنی بر عدم گشت‌و گزار در روزهای عید به‌دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا اعتنایی چندانی ندارند. blankاما مسئولان صحی هرات نگران بروز فاجعه انسانی به‌دلیل شیوع بیشتر کرونا در این ولایت هستند. طی یک هفته گذشته آمار مبتلایان به کرونا جهش فوق‌العاده یافته است. آمار صحی هرات نشان می‌دهد که حالا آمار مبتلایان به کرونا به بیش از ۱۷۰۰ تن افزایش یافته است و از این میان تا روز‌ یک‌شنبه، ۴ جوزا، ۳۵ تن جان باخته‌اند. احتمال آن بلند است که شماری از فوتی‌های کرونا زیاد و در عین حال ثبت نشده باشد. 

قیود روزگردی عملی نشد

اداره محلی هرات اعلام کرده بود که که پس از ادای نماز عید، قیود روزگردی به گونه‌ی جدی عملی می‌‍شود، اما در روز عید هراتیان هم چنان آزادانه به گشت‌وگزار ادامه داده‌اند.

محمد رفیق شیرزی؛ سخنگوی صحت عامه هرات به خبرگزاری افق، می‌گوید که گشت‌و گزار در روزهای عید شیوع کرونا را بیشتر می‌کند و بحران کرونا نیز عمیق‌تر خواهد شد. 

او از مردم می‌خواهد که نکات صحی را مراعات کنند و در خانه‌های شان بمانند.

مساجد ضد عفونی شدند

کمیته ضد عفونی ریاست مبارزه با کرونا هرات، عیدگاه گازرگاه، مسجد جامع بزرگ هرات، خرقه مبارکه و شمار دیگر از مساجد و عیدگاه‌های مشهور هرات را قبل از برگزاری نماز عید ضد عفونی کرده‌اند. 

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده، دیده می‌شود که کارمندان هرات آمبولانس برای شماری از نمازگذاران ماسک نیز توزیع کرده‌اند. 

به‌خاطر جلوگیری از شیوع کرونا، نمازهای عید در فضای باز برگزار شده و در برخی از مساجد و عیدگاه‌ها نیز فاصله‌گذاری میان نمازگذاران مراعات شده است. blank

«در ۶۰ درصد خانه‌های هراتیان بیمار کرونا وجود دارد»

سید وحید قتالی، والی هرات بارها خواسته است که هراتیان را متوجه خطرناک بودن ویروس کرونا بکند، ولی تاکنون کمتر کسی حرف‌های والی را جدی گرفته است. 

او هم چنین گفته است که دست‌کم در ۶۰ درصد خانه‌های هراتیان بیماران کرونا وجود دارد و مردم باید روزهای عید از گشت و گزار جلوگیری کنند. 

او افزوده است که از تمام قوت برای جلوگیری از گشت‌وگزار باشندگان هرات در روزهای عید استفاده خواهد کرد.

جمعیتی که از کرونا نمی‌ترسند

بازار شایعه در مورد ویروس کرونا هم چنان در هرات گرم است. شماری از باشندگان هرات، کشنده‎‌ بودن کرونا را «دروغ» می‌دانند و بدین باورند که حکومت به‌خاطر جلب کمک‌های خارجی، آمار بلند مبتلایان به کرونا را اعلام می‌کند. 

این قشر مدعی هستند که در مراکز درمان و مراقبت از بیماران کووید-۱۹ در هرات، افرادی که علایم کرونا ندارند، بستر هستند و روزانه پول به‌خاطر بستر شدن خود از حکومت می‌گیرند.

غلام محمد، یک تن از باشندگان هرات می‌گوید: «اصلاً کرونا در هرات نیست. ما ۵۰۰ فامیل هستیم و هیچ کس از ما کرونا نگرفته و کرونا داشتن دورغ هست. اگر کرونایی هست کسی برای ما نشان بدهد.»

تدوام بی‌پروایی مردم در قبال ویروس کرونا تبعات منفی در پی خواهد داشت. مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات به خبرگزاری افق، می‌گوید که بیم وقوع فاجعه انسانی به‌دلیل بی‌پروایی باشندگان هرات در قبال کرونا وجود دارد.

او می‌افزاید: «متاسفانه مردم ما کمتر کرونا را جدی گرفته‌اند و متاسفانه ما روزهای بدی در پیش داریم و باید همگی ما کرونا را جدی بگیریم. در کشور ما امکانات درمانی کم است و اگر آمار مبتلایان بیشتر شود، فاجعه رخ می‌دهد.»

مطالب مرتبط