افزایش خشونت و ترورهای هدفمند، محور گفتگوی غنی و وزیر دفاع امریکا

اشرف غنی؛ رییس‌جمهوری کشور و لوید آستین؛ وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در مورد روند صلح گفتگو کرده‌اند.

blank

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری که امشب (جمعه، ۱۷ دلو) نشر شده، آمده است که رییس‌جمهور غنی و وزیر دفاع امریکا در یک تماس تلفنی افزایش خشونت‌ها و ترورهای هدفمند را محکوم کرده‌اند.

در اعلامیه آمده است که وزیر دفاع امریکا از قربانی‌های نیروهای افغان ستایش کرده و تأکید کرده است که حکومت جدید امریکا از صلح پایدار به نفع افغان‌ها و آتش‌بس دایمی حمایت می‌کند.

در این تماس تلفنی، امرالله صالح؛ معاون رییس‌جمهور در مورد وضعیت عمومی امنیتی کشور و حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی در مورد اصلاحات در سکتور امنیتی و دفاعی به وزیر دفاع ایالات متحده امریکا معلومات داده‌‌اند.

مقام‌های افغان می‌گویند که گروه طالبان افزون بر افزایش سطح خشونت‌ها در ترورهای هدفمند دست دارند. اما گروه طالبان دست داشتن در ترورهای هدفمند را رد می‌کنند.

وزارت دفاع امریکا هفته پیش گفته‌بود که طالبان به تعهداتش در توافق صلح با امریکا از جمله کاهش خشونت و قطع روابط با القاعده عمل نکرده‌است.

ینس استولتنرگ؛ دبیر کل ناتو روز پنج‌شنبه، ۱۶ دلو از گروه طالبان خواسته بود که سطح خشونت‌ها را کاهش دهند.

حکومت ایالات متحده امریکا به رهبری جوبایدن؛ در حال بررسی توافق‌نامه صلح با طالبان است، تا مشخص شود که آیا گروه طالبان به تعهدات‌شان مبنی بر کاهش خشونت‌ها و قطع ارتباط با شبکه القاعده عمل کرده‌اند، یا خیر؟

توافق‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان در ۲۹ ماه فبروری ۲۰۲۰ میلادی به امضا رسیده بود. امرالله صالح؛ معاون نخست رییس‌جمهور گفته بود که دولت دونالد ترامپ؛ در دادن امتیاز گسترده به گروه طالبان «اشتباه» کرده است.

از سویی هم، گزارشی که برای کنگره امریکا تهیه شده درباره فروپاشی دولت و شروع جنگ داخلی هشدار داده و خواستار عقب‌افتادن برنامه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شده‌است.

بر اساس توافق‌نامه دوحه، این نیروها باید تا پایان ماه می سال جاری میلادی، افغانستان را ترک کنند. طالبان هشدار داده‌اند که در غیر این‌صورت، حملات خود بر نیروهای خارجی را از سر می‌گیرند.

در این گزارش به دولت جوبایدن پیشنهاد شده است که واشنگتن باید سیاست خود را اصلاح کند تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که گفتگوهای صلح در دوحه قطر میان طالبان و هیأتی که شامل مقام‌های دولت افغانستان است به یک راه حل با دوام برای چند دهه جنگ منجر شود.

در حدود دو هفته می‌شود که مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه کشور قطر به‌دلیل عدم تمایل گروه طالبان برای شرکت در این مذاکرات، متوقف است. هیأت سیاسی گروه طالبان به‌جای مذاکره با هیأت حکومت به کشورهای ایران، روسیه و ترکمنستان سفر کرده است.

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی کشور گروه طالبان را به بهانه‌تراشی در روند مذاکرات بین‌الافغانی متهم کرده است.

 

مطالب مرتبط