روسیه ۱۰ دیپلمات امریکایی را اخراج می‌کند

یک روز پس از اعلام تحریم های جدید امریکا علیه روسیه، مسکو در اقدامی تلافی جویانه گفته که ۱۰ دیپلمات امریکایی باید خاک روسیه را ترک کنند.blankدولت امریکا روز پنجشنبه، ۲۶حمل اعلام کرد که به دلیل دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین به نهادهای دولتی امریکا، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه را تحریم می‌کند.

سرگئی لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه روز جمعه، ۲۷ حمل گفت که به تلافی این اقدام امریکا، کشورش ۱۰ دیپلمات امریکایی را اخراج و تحریم‌هایی علیه ۸ مقام این کشور وضع خواهد کرد.

لاوروف افزود که ممکن است روسیه جلوی فعالیت نهادها و انجمن‌های غیردولتی فعال در روسیه که از طرف امریکا حمایت ملی می‌شوند را هم بگیرد.

روسیه سال‌هاست نهادهای غیردولتی امریکایی را که اغلب در زمینه حقوق بشر و رسانه‌ای فعال هستند به جاسوسی و بر هم زدن امنیت این کشور متهم می‌کند و فعالیت بسیاری از آن‌ها را ممنوع کرده است. آقای لاوروف نیز گفته است این نهادها در امور سیاسی روسیه «مداخله» می‌کنند.

آقای لاوروف همچنین گفته وزارت خارجه روسیه پیشنهاد می‌کند سفیر امریکا در مسکو به طور موقت به کشورش بازگردد.

کرمیلین همچنین ۸ مقام فعلی و سابق امریکایی را از ورود به خاک روسیه منع کرده است.

او همچنین گفت مسکو در نظر دارد استخدام شهروندان روسی و کشورهای ثالث را برای کار در سفارت امریکا ممنوع کند و تنها شهروندان امریکایی حق دارند در سفارتخانه این کشور در مسکو فعالیت کنند.

در حالی که مسکو تصمیم خود را واکنشی به اقدامات کاخ‌سفید دانسته، امریکا علت تحریم‌های جدید و اخراج دیپلمات‌های روسی را به حملات سایبری گسترده اخیر که به عملیات “سولار ویند” شهرت یافته مرتبط دانسته و همچنین دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور -که نهادهای اطلاعاتی امریکا همچون سال ۲۰۱۶ نقش کرملین در آن را حتمی می‌دانند- مربوط کرده است.

جو بایدن؛ رئیس جمهوری امریکا روز پنجشنبه گفت تحریم‌های جدید سیگنالی به مسکو است و به کرملین هشدار می‌دهد که مواضع واشنگتن علیه اقدامات آن سخت‌تر خواهد شد.

با این حال، به نظر می‌رسد رئیس جمهوری امریکا باب گفتگو را برای مسکو باز گذاشته، آن هم بعد از یک دهه سردی و تنش جدی میان دو قدرت جهانی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هم بهبودی نیافت. جو بایدن و ولادیمیر پوتین همین سه‌شنبه (۱۳ اپریل) تلفنی با هم گفتگو کردند.

این دومین دور تحریم‌های عمده علیه روسیه پس از تحریم‌های ماه گذشته در واکنش به مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد دولت روسیه است که شامل تحریم ۷ مقام میان رتبه و ارشد روسی و بیش از دوازده نهاد آن کشور بود. روسیه می‌گوید که نقشی در مسمومیت آلکسی ناوالنی که اکنون در این کشور زندانی است نداشته است.

با این حال در واشنگتن کسی انتظار ندارد که چنین تحریم‌هایی اقدامات ادعایی مسکو علیه منافع امریکا را متوقف کند و از نظر تحلیل‌گران، بیشتر جنبه مصرف روابط عمومی برای جو بایدن دارد که می خواهد نشان دهد مواضع او در برابر ولادیمیر پوتین نسبت به دونالد ترامپ سختگیرانه‌تر است.

مطالب مرتبط