ربوده‌شدن دختر سفیر افغانستان در پاکستان؛ کابل خواستار بازداشت فوری ربایندگان شد

وزارت امور خارجه خواستار تسریع روند پیگیری قضیه اختطاف دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد شده و بر بازداشت فوری و مجازات عاملان این قضیه تاکید کرده است.blankاین وزارت امروز (پنج‌شنبه، ۷ اسد) با نشر اعلامیه‎‌ای گفت که گزارش‌های طبی و سایر مدارک به‌دست آمده، ثابت می‌سازند که بانو سلسله علی‌خیل پس از ربوده‌شدن مورد شکنجه و خشونت جسمی و روحی قرار گرفته است.

وزارت خارجه تاکید کرده که «هیچ دلیلی نمی‌تواند وقوع جنایتی را که بنابر گزارشات طبی و سایر مدارک موجود به اثبات رسیده است توجیه کند».

این وزارت افزوده است که دولت پاکستان مطابق به میثاق‌ها و تعهدات بین‌المللی‌اش مکلف به تأمین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و مصونیت کامل دیپلمات‌های افغان و اعضای خانوادهٔ‌شان است. براین اساس، وزارت امور خارجه خواستار تسریع روند پیگیری حادثه اختطاف، دستگیری فوری و مجازات ربایندگان دختر سفیر افغانستان شده است.

به گفته وزارت خارجه، هفته آینده هیأت دولت افغانستان بنابر توافق جانب پاکستان که اخیراً حاصل شده است، جهت انجام تحقیقات مشترک و شریک‌ساختن معلومات در مورد قضیه اختطاف بانو سلسله، به پاکستان سفر می‌کند.

این وزارت ‌بار دیگر تأکید کرده که روند تحقیقات تا اکنون تکمیل نشده است، بنابراین هرگونه پیش‌داوری توسط مقامات پاکستانی در این زمینه، سبب جریحه‌دارشدن بیشتر احساسات مردم شده و نگرانی‌های را در مورد شفافیت و اعتبار تحقیقات بیشتر می‌سازد.

چند روز پس از روبوده‌شدن دختر سفیر افغانستان، شیخ رشید؛ وزیر داخله پاکستان در اظهاراتی گفته بود که حادثه مربوط به دختر سفیر افغانستان «اصلاً آدم ربایی نبوده است». او این قضیه را توطئه خوانده که پشت دست هند است. کابل به شدت از این اظهارات وزیر داخله پاکستان انتقاد کرده بود.

سلسه علی‌خیل دختر نجیب‌الله علی‌خیل؛ سفیر افغانستان در اسلام‌آباد به‌تاریخ بیست و پنجم ماه سرطان سال جاری ربوده شده بود و به گفته وزارت خارجه پس از چند ساعت در حالی که مورد شکنجه قرار بود، رها شده است.

گفتنی است که در پی ربوده‌شدن و شکنجه دختر سفیر افغانستان در پاکستان، اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری، سفیر و دیپلمات‌های کشور را به کابل فراخواند.

در پی فراخوانده‌شدن سفیر و دیپلمات‌های افغانستان از اسلام‌آباد، گزارش شده بود که پاکستان نیز سفیر خود را از کابل فراخوانده است.

مطالب مرتبط