اسرائیل ده‌ها شهروند افغان را به کمک امارات از افغانستان خارج کرده‌است

یک روزنامه بریتانیایی گزارش داده که رژیم اسرائیل و امارات متحده عربی در نخستین عملیات رسمی مشترک بعد از عادی‌سازی روابط میان دو کشور، ده‌ها شهروند افغانستان را از این کشور خارج کرده و به امارات انتقال داده‌است.blank

به گزارش روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا، در این عملیات رسمی مشترک دوطرف در افغانستان ۴۱ شهروند افغان به کمک آن‌ها از ایست‌های بازرسی طالبان گذشته به تاجیکستان منتقل شده و پس از آن از طریق یک پرواز به امارات فرستاده شده‌اند.

یوتام پولایزر؛ مدیر اجرایی نهاد «ایزااید» با تایید این عملیات به تلگراف گفته‌است که مساله این بود که باید آن‌ها را از محلی که مخفی شده‌بودند جمع می‌کردیم و باید این کار را بدون این‌که طالبان شک کنند انجام می‌دادیم.

در گزارش تلگراف آمده‌است افرادی که در این عملیات محرمانه از افغانستان خارج شدند شامل یک خواننده مشهور افغان، ۱۹ نفر از اعضای تیم بایسکل‌سواری زنان افغانستان، سه نفر از اعضای تیم رباتیک دختران افغان و بستگان آن‌ها و تعدادی از فعالان زن و مدافعان حقوق بشر بودند.

براساس این گزارش، اتباع افغان با بس‌های مسافربری به مرز تاجیکستان رسیدند و در نتیجه رایزنی‌های سیلوان آدامز؛ میلیاردر اسرائیلی-کانادایی از مرز عبور کردند و پس از آن از طریق پرواز چارترشده توسط وی به امارات منتقل شدند.

افرا الحاملی؛ معاون رییس ارتباطات راهبردی امارات نیز با انتشار تصویری از رسیدن افغان‌های خارج‌شده به امارات، انجام این عملیات مشترک توسط اسرائیل و امارات را تایید کرده‌است.

با سقوط دولت اشرف‌غنی و حاکمیت طالبان در افغانستان هزاران شهروند افغان، کشور را ترک کردند. این شهروندان طی ۱۵ روز بعد از حاکمیت طالبان توسط هواپیماهای امریکایی از میدان هوایی کابل به بیرون از کشور منتقل شدند؛ اما این نخستین‌بار است که ادعا می‌شود اسراییل نیز در عملیات انتقال، مشارکت داشته‌است.

هنوز مشخص نیست که ارتباط افراد منتقل‌شده با اسراییل چه بوده و چرا رژیم تل‌آویو برای انتقال آن‌ها از افغانستان، وارد عمل شده‌است.

این در حالی است که اسراییل از سوی دولت پیشین افغانستان به رسمیت شناخته نمی‌شد و مراودات رسمی میان دوطرف وجود نداشت؛ اما بارها ادعا می‌شد که مأموران اسراییلی در افغانستان حضور دارند و فعال اند.

گفته می‌شود که رولا غنی؛ همسر اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری فراری هم اصالت یهودی دارد.

طالبان اعلام کرده‌اند که به جز رژیم اسراییل، با هیچ کشور دیگری مشکل ندارند و خواستار برقراری روابط عادی و دوستانه با همه کشورهای جهان اند.

مطالب مرتبط