نبیل: اگر کرزی نمی‌خواست، اشرف غنی هرگز رییس‌جمهور نمی‌شد.

رحمت الل نبیل؛ رییس‌ امنیت ملی حکومت پیشین می‌گوید که اگر کرزی نمی‌خواست اشرف غنی به قدرت برسد، اشرف غنی «هیچ‌گاهی» رییس‌جمهور انتخاب نمی‌شد.blankآقای نبیل بامداد امروز شنبه، ۲۰ جوزا در رشته توییتی گفته است: « در انتخابات ۲۰۱۴، اگر کرزی نمی‌خواست که اشرف غنی به قدرت برسد، شایدهم اشرف غنی هیچ‌گاهی با وجود تلاش‌های حامیان، لابی‌ها و پول‌های خارجی رییس‌جمهور نمی‌شد و به ارگ نمی‌رسید.»

رییس پیشین امنیت ملی افزوده است که در این زمینه حقایق مستندی را با مردم شریک خواهد کرد.

نبیل گفته است: «حقایق تلخ است اما باید گفته شود و باید به دور از تحت تاثیر رفتن هر گونه احساسات شنیده شود، نسل‌های آینده به دور از احساسات قومی، تباری و فکری قضاوت کنند و باید به‌طور شفاف ثبت تاریخ شود.»

به گفته او، نسل جوان و آینده افغانستان زمانی می‌توانند «خود و هم‌نسلان خود را از این منجلاب خونین بیرون کنند» که از اشتباه گذشتگان درس بگیرند.

رییس پیشین امنیت ملی همچنین با اشاره به نقل قول حامد کرزی گفته است: «خود کرده را درد است و درمان نیست».

پیش از این رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی کرزی با اشاره به نقل قول کرزی گفته بود که او چوب حمایت از طالبان را می‌خورد.

اسپنتا زمانی این موضوع را مطرح کرد که طالبان مانع سفر حامد کرزی به امارات متحده عربی شده بود.

از سویی هم، هیبت الله علی‌زی؛ رییس ستاد ارتش حکومت پیبشین در گفت‌‌وگو با مجله «وار زون» گفته است که حامد کرزی می خواست پس از فرار اشرف غنی از افغانستان قدرت را به دست بگیرد، اما او مانع این کار شده است.

او دلییل ممانعت از این کار را مناسب ندانستن کرزی برای رهبری کشور خوانده و گفته است که گوشی بسم الله محمدی در بلندگو بود و صدای آقای کزری را شنیده است که گفته است: «یعنی مرا به ارگ ببرید. من رئیس جمهور خواهم شد »

علی‌زی گفته است که در جریان صحبت آقای کرزی و محمدی، او سرش را به نشانه مخالفت تکان داد. سپس می‌افزاید که محمدی به کرزی گفت که همه به میدان هوایی کابل می‌روند.

حامد کرزی در طول حکومت خود طالبان را «برادر ناراضی» می‌خواند و همواره از این گروه حمایت می‌کرد.

مطالب مرتبط