اعتراضات نپال؛ پولیس به گاز اشک‌آور متوسل شد

در پی تشدید اعتراضات دانشجویان به نشانه افزایش نارضایتی عمومی از بلند رفتن قیمت سوخت در نپال، پولیس این کشور به حمله با چوب و استفاده از گاز اشک‌آور برای سرکوب معترضان متوسل شد.blankبه گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه، ۲۰ جون حدود ۱۰۰ معترض از اتحادیه سراسری دانشجویان آزاد ملی نپال در اعتراض به افزایش قیمت سوخت به جاده‌ها ریختند.

گفته شده است که این اعتراضات پس از ممانعت نیروهای پولیس باعث درگیری معترضان و پولیس شده است.

این اعتراضات زمانی صورت می‌گیرد که به تازگی شرکت نفت انحصاری دولتی نپال (NOC) روز دوشنبه قیمت یک لیتر پترول و دیزل را به ترتیب ۱۲ و ۱۶ درصد افزایش داد که نگرانی از افزایش گسترده تر قیمت ها را برانگیخت.

گیریش تاگونا؛ یکی از معترضان، با اشاره به افزایش قیمت ها به رویترز گفته است: «این اقدامی از روی بی مسئولیتی محض دولت است. این اشتباه است و باید فوراً پس گرفته شود.»

دینش ماینالی؛ یکی از مقامات پولیس، گفته که معترضان سنگ پرتاب کردند و به یک موتر پولیس آسیب رساندند، اما هیچ مجروح یا دستگیری نداشتند.

مقامات محلی گفتند که کرایه های حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه باری تا ۷٫۷ درصد پس از افزایش قیمت سوخت افزایش یافته است.

۲۹ میلیون نفر جمعیت نپال با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی مواجه هستند که خطر ناآرامی های اجتماعی را افزایش می دهد. تورم سالانه خرده فروشی در اواسط ماه می به بالاترین حد در شش سال گذشته یعنی ۷٫۸۷ درصد افزایش یافت.

دیلندرا پراساد بادو؛ وزیر تدارکات نپال روز دوشنبه به یک کمیته پارلمانی گفت که افزایش قیمت نفت به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت صورت گرفته است.

او گفته که کمک به شرکت ملی نفت زیان ده برای پرداخت هزینه واردات ضروری است.

مطالب مرتبط