آژانس اطلاعاتی امریکا: القاعده در افغانستان بازسازی نشده‌است

آژانس‌ اطلاعاتی امریکا در یک ارزیابی اطلاعاتی جدید به این نتیجه رسیده‌اند که القاعده از زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ماه آگوست سال گذشته میلادی، حضور خود را در افغانستان بازسازی نکرده؛ بلکه تنها تعداد انگشت‌شماری از اعضای قدیمی القاعده در این کشور باقی مانده‌اند.blankنیویارک تایمز، امروز یک‌شنبه، ۲۳ اسد در گزارشی به نقل از آژانس اطلاعاتی امریکا گفته است که گروه القاعده توانایی انجام حملات از خاک افغانستان علیه ایالات متحده را ندارد؛ اما القاعده برای اجرای توطئه‌های تروریستی احتمالی علیه غرب، حداقل در حال حاضر به مجموعه‌ای از وابستگان وفادار خارج از منطقه تکیه خواهد کرد.

چندین تحلیلگر ضد تروریسم گفته‌اند که قضاوت سازمان‌های اطلاعاتی امریکا تصویری خوش‌بینانه از یک چشم‌انداز پیچیده و سریع تروریستی را نشان می‌دهد. این ارزیابی که خلاصه‌ای از طبقه‌بندی‌شده آن در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفته، دیدگاه‌های اجماع سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده را نشان می‌دهد.

ادموند فیتون-براون؛ یکی از مقامات ارشد سابق ضد تروریسم سازمان ملل، گفته‌است: «ارزیابی بسیار دقیق است؛ اما همچنین مثبت‌ترین چشم‌انداز درباره یک تصویر تهدید است که هنوز کاملاً سیال است.»

این ارزیابی پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر ارشد القاعده در کابل صورت گرفته است.

ایمن الظواهری چندی پیش در یک حمله هوایی امریکا در کابل کشته شد.

مرگ الظواهری، پس از چندین دهه تعقیب و گریز، یک پیروزی بزرگ برای رئیس جمهور بایدن بود؛ اما یک سال پس از خروج امریکا از افغانستان، سؤالات فوری در مورد حضور الظواهری در افغانستان ایجاد کرد.

جمهوری‌خواهان گفته‌اند که تصمیم بایدن برای خروج امریکا از افغانستان امریکا را به خطر انداخته است. آن‌ها استدلال می‌کنند که این واقعیت که رهبر القاعده برای بازگشت به پایتخت افغانستان به اندازه کافی احساس امنیت می‌کرد، نشانه سیاست شکست‌خورده‌ای بود که پیش‌بینی می‌کردند به القاعده اجازه می‌دهد تا اردوگاه‌های آموزشی را بازسازی کند و حملاتی را طراحی کند.

جمهوری‌خواهان با اشاره به گفته‌های یک مقام ارشد پنتاگون در اکتبر سال گذشته که گفته بود القاعده می‌تواند در یک تا دو سال آینده در افغانستان دوباره سازماندهی شود و به ایالات متحده حمله کند، گفته‌است که رهبر این گروه علی‌رغم وعده طالبان برای محروم کردن آن از پناه‌گاه امن، در کابل در امنیت به سر می‌برده‌است.

اسفندیار میر؛ کارشناس ارشد موسسه صلح امریکا گفته‌است: «الظواهری، رهبر القاعده بود، بنابراین محافظت از او توسط طالبان در حالی که او راهنمایی‌های فعال‌تری برای این گروه ارائه می‌کرد، به خودی خود بازسازی این شبکه بود.»

آدرین واتسون؛ سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اما گفته‌است: «همانطور که رییس جمهور بایدن گفته است، ما به همراه شرکای خود برای دفاع از ملت خود و اطمینان از این‌که افغانستان دیگر هرگز به پناهگاه امن تروریسم تبدیل نخواهد شد، هوشیار خواهیم ماند.»

با این حال، برخی از متخصصان خارجی ضد تروریسم ارزیابی اطلاعاتی جدید را بیش از حد امیدوارکننده می‌دانند.

گزارش سازمان ملل در بهار امسال هشدار داد که القاعده از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، «آزادی عمل فزاینده‌ای» در افغانستان پیدا کرده است.

در این گزارش اشاره شده‌است که تعدادی از رهبران القاعده احتمالاً در کابل زندگی می‌کنند و افزایش اظهارات عمومی الظواهری نشان می‌دهد که او پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان می‌تواند رهبری مؤثرتری داشته باشد.

کالین پی کلارک؛ تحلیلگر مبارزه با تروریسم در گروه سوفان، یک شرکت مشاوره امنیتی مستقر در نیویارک، درباره این تحلیل اطلاعاتی گفته است: «به نظر می‌رسد این یک ارزیابی بیش از حد بدبینانه است تا جایی که کمی نزدیک‌بینی است.»

مطالب مرتبط