افزایش فساد در حکومت طالبان؛ افغانستان در رتبه 162 مبارزه با فساد قرار گرفت

سازمان شفافیت بین الملل در گزارش تازه ای شاخص مبارزه با فساد در کشورهای مختلف در سال 2023 را اعلام کرد و در این بین افغانستان تحت کنترل طالبان با 12 پله سقوط نسبت به سال 2022 در رده 162 قرار گرفت.

براساس گزارش تازه سازمان شفافیت بین‌الملل که امروز (سه‌شنبه، ۱۰ دلو) به نشر رسیده، افغانستان تحت کنترل طالبان در شاخص مبارزه با فساد در سال ۲۰۲۳ با کسب 20 امتیاز به رده ۱۶۲ رسیده است.

بنابر گزارش ها افغانستان در سال ۲۰۲۲ در میان ۱۸۰ کشور با همین امتیاز در رده ۱۵۰ قرار داشت.

این در حالی است که افغانستان در سال ۲۰۲۱ با شانزده امتیاز در میان ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۷۴ قرار داشت.

سقوط افغانستان به ۱۲ پله پایین‌تر در این رده‌بندی نشان‌دهنده «افزایش فساد» در ادارات تحت حکومت طالبان است.

دنمارک با داشتن ۹۰ امتیاز، پاکترین کشور جهان خوانده شده است و فنلند با کسب ۸۷ امتیاز و نیوزیلند با کسب ۸۵ امتیاز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

در این میان، سومالیا با دو پله سقوط نسبت به سال گذشته با ۱۱ امتیاز فاسدترین کشور جهان شناخته شده است.

افغانستان از نظر مبارزه با فساد در کنار کشورهایی چون سودان، میانمار، تاجیکستان، چاد، کومور و اریتره قرار گرفته است.

سازمان شفافیت بین‌الملل می‌گوید که در میان ۱۸۰ کشوری که بررسی کرده نزدیک به دوسوم آن‌ها کمتر از پنجاه امتیاز به دست آورده‌اند.

این سازمان در تحلیل خود از کاهش شفافیت در برخی از کشورها گفته است که روند جهانی تضعیف سیستم‌های قضایی، با کاهش مسئولیت‌پذیری مقامات دولتی به فساد اجازه رشد می‌دهد.

به گفته این سازمان، حتی در کشورهایی که در شاخص مبارزه با فساد رتبه بالایی نیز دارند، معافیت از مجازات باعث شده تا فساد در برخی کشورها افزایش یابد.

براساس گزارش سازمان شاخص شفافیت بین‌الملل، شماری از کشورها با امتیاز بالا نیز در بسیاری از پرونده‌های فساد فرامرزی درگیر بوده‌اند که این موضوع باعث شده تاهنگام انجام تجارت در خارج از کشور به رشوه متوسل شوند.

طبق این ارزیابی کشورهایی که بیشترین امتیاز را دارند اغلب در تعقیب عاملان فساد فراملی و شریکان آنها شکست می‌خورند.

در گزارش تازه شفافیت بین‌الملل جزئیات فساد اداری در افغانستان توضیح داده نشده اما گفته شده که کشورهای بی‌ثبات و دارای رژیم‌های اقتدارگرا، در پایین‌ترین رده‌های این فهرست قرار گرفته‌اند و افغانستان هم که با یکی از بدترین بحران‌های بشری در تاریخ خود مواجه است، در این رده قرار گرفته است.

گفتنی است که افغانستان در طول سال‌های گذشته، امتیازهای پایین‌ترین از نظر رده بندی شفافیت بین‌الملل گرفته است و فساد اداری از بزگترین چالش‌های کشور محسوب می‌شود. مقام‌های حکومت طالبان تاکنون واکنشی درباره این گزارش نداشته‌اند.

شفافیت بین‌الملل یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی مستقر در آلمان است که از سال ١٩٩٣ فعالیت خود در سنجش میزان فاسد در کشورهای مختلف را آغاز کرد و دو سال پس از آن، به محاسبه شاخص فساد و رتبه‌بندی کشورها پرداخت که سالانه آن را منتشر می‌کند.

مطالب مرتبط