طالبان: تعهدات سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی روی کاغذ مانده

همزمان با برگزاری نشست کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی در ننگرهار، مقام‌های طالبان از کشورهای جهان خواستند که به مسئولیت‌شان را در قبال افغانستان عمل کنند. به گفته آن‌ها تعهدات سازمان ملل در این باره روی کاغذ مانده است.

blank

کنفرانس بین المللی تاثیر تغییرات اقلیمی بر افغانستان، امروز شنبه، ۲۱ دلو، در دانشگاه ننگرهار آغاز شد و قرار است برای سه روز ادامه یابد.

مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی رییس الوزرای طالبان در این نشست گفت: «برای جلوگیری از زیان‌های تغییرات اقلیمی در افغانستان، مسئوليت‌هایی که به جهانیان به‌ویژه کشورهای صنعتی ارجاع می‌شود باید انجام یابد.»

او افزود: «سازمان ملل قراردادهایی که تاکنون در پیوند به افغانستان امضا کرده‌ است تنها به‌روی کاغذ بوده و نیاز است تا این سازمان گام‌های عملی بردارد.»

به گفته مولوی عبدالکبیر، بر اثر تغییرات اقلیمی در افغانستان آب‌های زیرزمینی کاهش یافته و همچنین یک‌میلیون افغان نیز با مشکلات تنفسی مواجه شده‌اند.

در همین حال، ندامحمد ندیم؛ سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان نیز در این مراسم گفت: «امیدواریم این کنفرانس تصویر واقعی افغانستان متأثر از تغییرات اقلیمی را به جامعه جهانی منعکس کند و جهت‌های مسئول جامعه جهانی را قانع کند تا بودجه‌ای که برای کاهش تأثیرات منفی تغییرات اقلیمی از آن کار گرفته می‌شود را بدون توجه به ملاحظات سیاسی و حکومتی به افغانستان اختصاص دهد.»

این در حالی است که هفته گذشته طالبان گزارش دادند که شماری از مقام‌ها بلندپایه این گروه، استادان دانشگاه‌های داخلی و خارجی و کارشناسان به گونه حضوری و آنلاین در این کنفرانس اشتراک خواهند کرد.

لطف‌الله خیرخواه؛ معین وزارت تحصیلات عالی طالبان گفته بود که آن‌ها می‌خواهند از طریق این گردهمایی نتایج و یافته‌های علمی زیان‌های افغانستان از تغییرات اقلیمی را با جهانیان شریک سازند.

از سوی دیگر، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) در ماه قوس گذشته گفت که افغانستان از جمله ۱۰ آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان از تغییرات اقلیمی است و امکانات زیادی برای مقابله با این مشکلات ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *