عفو بین‌الملل: نشست دوحه فرصتی مهم‌ برای حمایت از زنان است

در آستانه‌ برگزاری دومین نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد در دوحه، سازمان عفو بین‌الملل این نشست را فرصتی مهم‌ برای اقدام متحد و هماهنگ در حمایت از حقوق زنان دانسته و از این نشست خواسته است که به معافیت از مجازات نقض حقوق‌ بشر در زیر حاکمیت طالبان پایان دهد.

blank

دپروس موچنا؛ مدیر ارشد این سازمان روز جمعه، ۲۷ دلو گفت که این نشست همچنین باید برای پایان دادن به مصونیت از مجازات ناقضان حقوق بشر در افغانستان باشد.

این مقام عفو بین‌الملل تأکید کرده: «دبیرکل سازمان ملل متحد، مقامات ارشد این سازمان و همه فرستادگان ویژه در نشست دوحه باید اصرار کنند که طالبان فورا تمام محدودیت‌های علیه حقوق زنان و دختران را لغو و همه کسانی را که خودسرانه و غیرقانونی بازداشت کرده‌اند، آزاد کنند.»

او افزوده: «فرهنگ معافیت از مجازات که به نقض حقوق بشر شدید توسط طالبان کمک می‌کند باید فورا مورد توجه این نشست قرار گیرد.»

این سازمان خواستار تغییر رویکرد معمولی سازمان ملل در قبال وضعیت حقوق بشر در افغانستان شد.

این مقام سازمان عفو بین‌الملل تصریح‌ کرده است که طالبان در افغانستان، تعهدات بین‌المللی این کشور را نادیده گرفته‌ و آزادی بیان، برگزاری اجتماعات و تشکل‌های مسالمت‌آمیز و دسترسی به عدالت را در این کشور به‌شدت محدود کرده‌اند.

به گفته موچنا، محدودیت‌های تبعیض‌آمیز طالبان بر حقوق زنان و دختران با هدف محو کامل آن‌ها از عرصه‌های عمومی نیز در ماه‌های اخیر تشدید شده است.

این در حالی است که دومین نشست نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان قرار است فردا (یک‌شنبه، ۲۹ دلو) در دوحه آغاز شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *