۶۷ درصد زنان به‌رسمیت‌شناختن طالبان را عامل تشدید بحران می‌دانند

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما)، بخش زنان این سازمان و سازمان بین‌المللی مهاجرت با نشر گزارش تازه‌ای اعلام کرده‌اند که ۶۷ درصد زنان در افغانستان به‌رسمیت‌شناختن طالبان را عامل تشدید بحران می‌دانند.

blank

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما)، بخش زنان این سازمان و سازمان بین‌المللی مهاجرت، جمعه‌شب، ۲۷ دلو، با نشر گزارش تازه‌ای اعلام کردند که این نهادها موضوع به‌رسمیت‌شناسی طالبان را از دیدگاه زنان بررسی کرده‌اند.

یوناما این گزارش مشترک را نشر کرده که براساس یافته‌های آن بیشتر زنان در افغانستان با به‌رسمیت‌شناختن طالبان مخالف‌اند.

در این نظرسنجی ۷۴۵ زن در سراسر کشور شامل بوده‌اند که از این میان ۶۷ درصد آنان با به رسمیت‌شناسی طالبان در شرایط کنونی‌ موافق نبودند و گفتند که این امر می‌تواند بحران حقوق زنان را تشدید کند و خطر تقویت و گسترش محدودیت‌های موجود را افزایش دهد.

بربنیاد یافته‌های نظرسنجی این گزارش که بین ۲۷ جنوری تا ۸ فبروری سال جاری میلادی انجام شده، از میان زنانی که با آنان‌ مصاحبه صورت گرفته است، ۳۲ درصد با به‌رسمیت‌شناسی طالبان پس از لغو همه محدودیت‌ها و ۲۵ درصد هم پس از لغو‌ برخی از محدودیت‌های خاص موافق بودند.

در این میان، ۲۸ درصد زنان گفته‌اند که در هیچ صورت طالبان نباید به‌رسمیت شناخته شوند.

این گزارش خاطرنشان کرده است که میزان تأثیر خوب زنان بر تصمیم‌گیری‌ها در خانواده‌ از ۹۰ درصد در جنوری ۲۰۲۳ به ۳۲ درصد در جنوری ۲۰۲۴ کاهش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که گفته می‌شود قرار است موضوع تعامل و‌ به‌رسمیت‌شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی در نشست دوحه که روز یک‌شنبه، به‌ میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، مورد بحث قرار گیرد.

از طالبان برای اشتراک‌ در این نشست دعوت شده است، اما آنان تاکنون در این مورد تصمیم نگرفته‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *